Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Har många strängar på sin lyra. Foto: Christian Gustavsson
Karriär

2021.06.14 | Uppdaterad: 2021.12.13

Steg för steg – rekrytera rätt till egna byrån

Efter många månaders hårt slit har Jonny Boström presenterat nischbyrån MoveByNumbers för omvärlden. Nyckeln till ett framgångsrikt företag? Att hitta rätt medarbetare och kunder.

text:

Sofia Hadjipetri Glantz

foto:

Christian Gustavsson

FAR-medlemmen Jonny Boström har kommit till slutet av sin resa, som Balans har följt sedan 2020. Det här är ett kritiskt skede i skapandet av nischbyrån – nu handlar det om att hitta rätt kunder och medarbetare som får visionen att dansa. I slutet av april smyglanserades livsverket via ett första digitalt event via Zoom, där han presenterade loggan, signaturmelodin och tankarna bakom byrån. Då visade Jonny Boström också korta, informativa lanseringsvideos med dans, musik och ekonomi i kombination. I maj var det dags att introducera företagets webb och erbjudandet mot kund. Och redan då hade han lyckats knyta till sig ett tjugotal kunder; företag och stiftelser, främst via sitt redan befintliga nätverk.

− I flera fall handlar det om utländska bolag som driver företag i Sverige och som vi ska hjälpa jobba digitalt, berättar Jonny Boström.

Vågar tänka utanför boxen.

Han ser två kategorier av kunder framför sig. Dels företag som behöver hjälp med rådgivning samt digital bokföring och redovisning, dels andra redovisningsbyråer som behöver stöd i sin transformation till att bli digitala och då i form av webbutbildningar, workshops och projektledning. Men hur gjorde han för att lyckas med knäckutmaningen: att hitta rätt personal, som tror på hans nisch ekonomi plus dans?

− Det absolut viktigaste på byrån är medarbetarna. Man behöver ha en röst och tränga igenom bruset. Du måste kunna erbjuda något medarbetarna kickar igång på, att de känner en tillhörighet för någonting annat än enbart jobbet. Samtidigt ska det vara oerhört tydligt vad ens arbetsuppgifter är, understryker han.

Ny personal på plats

Som byråchef på heltid har han anlitat redovisningskonsulten Louise Olsson som, säger Jonny Boström, ”går på flest dansföreställningar av alla jag känner.” Hon ska driva MoveByNumbers med hans hjälp, få rutiner och processer på plats, samt ansvara för onboardingen för kunder och medarbetare. Precis som i fallet med de första kunderna fanns Louise Olsson i hans nätverk.

− Att hon har arbetat internationellt i Luxemburg ser jag som ett stort plus, säger han, särskilt med tanke på de utländska bolagen vi ska hjälpa.

I maj anlitades dessutom Evelyne Uittomäki Järnefelt som social media manager på deltid, ungefär 25 procent. Där tog företagsledaren hjälp av en bemanningsbyrå för att hitta en passande profil.

− Det måste finnas någon som är dedikerad bara för byråns sociala medier-kanaler. En person som kan fota, filma och få ut ett budskap med rätt tonalitet.

Louise Olsson, Jonny Boström, Mario Perez Amigo och Evelyne Uittomäki Järnefelt.

Även i den rollen var passionen för dans viktig, understryker Jonny Boström, och berättar att hans nyrekrytering har dansat både streetdance och balett. Vidare har dansaren Mario Perez Amigo knutits till byrån på deltid, som kreatör med ansvar för det visuella uttrycket i videor. Och Jonny Boström själv? Han har inte riktigt landat i en titel, men kallar sig för kreativ ledare, digitaliseringsexpert, ekonom och dansare. Och personalstyrkan tar inte slut där.

− Jag ser flera framtidsbehov. Vi kommer att behöva en Service Client Coordinator, det vill säga en administrativ tjänst där personen ansvarar för att driva in kundmaterial, samt flera erfarna redovisningskonsulter, siar han.

Slipat varumärket

I en  har Balans berättat om hans medverkan i programmet Talang under senvintern, där han på TV4:s webb presenterades som: ”Revisorn Jonny Boström kommer ut på Talansgscenen i kostym och chockar alla med sin streetdance.”

Både dansare och företagare utgår från siffror för att nå framgång.

Sedan dess har han slipat sitt varumärke genom att synas med större frekvens på LinkedIn och Instagram. Den positiva uppmärksamheten går inte att underskatta i kombination med skapandet av MoveByNumbers, menar byrågrundaren.

− Man måste inte välja mellan dans och ekonomi. Tänk dig en egenföretagare, som sitter trött på soffan och tänker ”Hur ska jag klara det här?”. Så kommer tonåringen och visar mig i ett klipp: ”Kolla, den här gubben som dansar ekonomi, tror du inte han kan hjälpa dig, han verkar fatta vad det handlar om.” Den känslan vill jag åt.

Tidningen Balans har i en serie artiklar följt Jonny Boströms resa mot att starta egen byrå. Det här är den sista och avslutande delen.

 

Tidigare om Jonny Boströms resa mot den egna byrån

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare