Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Foto: Getty Images
Yrkesvardag

2021.03.15

Sociala medier – omistligt i marknadsföringen av byråer

Sociala medier har på kort tid blivit företagens främsta skyltfönster. Orsaken är enkel: Det är här kunder och medarbetare finns. Men hur hittar man rätt i djungeln av konton och flöden?

text:

Rakel Lennartsson

79 procent av internetanvändarna använder sociala medier varje dag. Det framkommer i den senaste upplagan av Svenskarna och internet. Siffran kan jämföras med hur många som tittar på tv varje dag: 57 procent.

– Det är svårt att välja bort sociala medier om man ska nå ut i dag, säger Cecilia Victoria Kärrberg, grundare och VD på Digitalsnack som är specialiserad på att hjälpa företag att arbeta strategisk med sociala medier.

Det viktigaste för att lyckas på sociala medier, enligt Cecilia Victoria Kärrberg, är att vara ”supernischad”. Hittar man rätt nisch, ett ämne eller ett perspektiv som man är ensam om, kan man i princip bli hur stor som helst. Oavsett om man är nyetablerad eller en gammal auktoritet.

Internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet brukar på det viset beskrivas som demokratisk – alla har en likvärdig chans att göra sig hörda.

Cecilia Victoria Kärrberg. Foto: Internetstiftelsen

Instagram har på kort tid blivit den kanal som används av majoriteten av alla internetanvändare, medan Facebook blivit irrelevant för den yngre generationen som i stället föredrar Tiktok.

Jonny Boström (som Balans följer i lanseringen av hans egna byrå, red.anm.) tänker helt rätt när han väljer att satsa på Instagram, som är ett både brett och visuellt medium, och LinkedIn, som fortfarande är den viktigaste plattformen för professionella kontakter.

Med tanke på att Jonny Boströms nisch är just dans borde han kanske ändå fundera på Tiktok, tycker Cecilia Victoria Kärrberg.

– Vill man skapa en viral succé ska man satsa på Tiktok. Det kanske inte ger lika många konverteringar men ett jättestarkt varumärke, säger hon.

Tiktok arbetar med rörlig bild och koreografi och är på det viset mest ”dansant” av alla sociala medier. Men samtliga plattformar är ganska visuella, vilket är viktigt att komma ihåg när man utvecklar sin sociala medie-strategi.

Ett annat tips är att ge som mycket innehåll som möjligt i ditt inlägg: Bild, text, nyckelord och hashtags. Användaren ska i princip få veta allting utan att klicka sig vidare.

Innebär sociala medier att hemsidan är död? Nja. Här har experterna vacklat fram och tillbaka de senaste åren.

Vad många är överens om är att en passiv hemsida inte adderar något värde. Däremot kan entreprenören behöva en plattform för att förmedla fördjupad information: En matig hemsida, en blogg eller kanske ett samarbete med en branschtidning.

Cecilias 5 tips till entreprenörer – så når du ut steg för steg:

1. Ha en tydlig och smal nisch.

2. Paketera ditt varumärke för synlighet.

3. Välj rätt kanal för din målgrupp.

4. Anpassa innehållet efter kanal.

5. Skapa interaktion – var engagerad.

Läs mer: 

Tidningen Balans följer i en serie artiklar Jonny Boströms resa mot att starta egen byrå.


Tidigare om Jonny Boströms resa mot den egna byrån

utgiven av

Ansvarig utgivare