Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Foto: Getty Images
Karriär

2020.10.20

Nischbyrån – underutnyttjad framgångsmodell

Nischbyrån är ett underutnyttjat koncept inom revisions- och rådgivningsbranschen. Digitaliseringen kan göra att den till slut får det genomslag som den borde.

text:

Rakel Lennartsson

Digitaliseringen har etablerat sig som en självklar plattform för allt företagande. Fördelen för den som startar nytt i dag, jämfört med för bara ett par decennier sedan, är att den bästa tekniken är den billigaste. Dessutom gör digitaliseringen oss platsoberoende, vilket många skaffat sig en personlig erfarenhet av under 2020.

Den pågående automatiseringen där AI tar en allt större plats befriar oss från många administrativa uppgifter. För redovisningskonsulter innebär det en stor del av arbetet försvinner. Tiden som frigörs ska användas för att leverera det mervärde som gör kunden villig att betala vad en kvalificerad konsult kostar per timme, trots att arbetet görs av en robot på tre röda sekunder. Det leder oss in på detta med rådgivning och den helt nya roll som framgångsrika konsulter måste iklä sig.

Här gäller det att vara innovativ och tänka utanför boxen. Det handlar inte längre om kontering – att matcha utgifter mot rätt kostnadsställe – utan att förstå sin kund och hjälpa hen att sköta sin ekonomi och verksamhet på ett sådant sätt att hen kan nå sina mål, i företaget och livet.

När konsulten ska bli rådgivare är det en stor fördel att verkligen förstå och kunna sina kunders verksamhet. Då är nischbyrån en oslagbar modell, menar Jan Söderqvist, expert på affärsutveckling inom redovisningsbranschen.

Jan Söderqvist. Foto: Visma

– Nischning har alltid varit väldigt framgångsrikt, eftersom det innebär att man kan leverera ett värde till sina kunder som de inte kan få någon annanstans, säger han.

Däremot har det hittills varit sällsynt på revisons- och redovisnings- och rådgivningsbyråer. Historiska undantag är Ica Ekonomibyrå och Ludvig & Co (tidigare LRF Konsult) som vänder sig till ett specifikt kundsegment.

Med digitaliseringen tror Jan Söderqvist att vi kommer att få se mer av nischning. Han får medhåll av Linus Malmberg som är expert på affärsmodellsinnovation. Linus Malmberg är uppvuxen i en konstnärsfamilj och har arbetat med entreprenörskap i hela sitt liv. Han ser en tydlig koppling mellan de två.

Linus Malmgren. Foto: Jenny Hammar

– Att starta en redovisningsbyrå är ingen unik idé över huvud taget, men att däremot koppla verksamheten till skapandet är både roligt och smart.

En nischbyrå inom ett område som man verkligen brinner för har flera fördelar. Jonny Boström som nischar sig inom dans (länk nedan) kommer att kunna hämta energi i ett konstnärskap. Samtidigt får han en tydlig (och potentiellt skalbar) kundgrupp inom en sektor som han verkligen kan.

– Nischvalet är klokt om man kan koppla ihop det med tjänsteförädling och digitalisering, sammanfattar Linus Malmberg.

Tidningen Balans följer i en serie artiklar Jonny Boströms resa mot att starta egen byrå.

utgiven av

Ansvarig utgivare