Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2021.03.15 | Uppdaterad: 2021.10.15
Jonny Boström står i begrepp att lansera sin byrå: Nischbyrån MoveByNumbers. Namnet fångar spännvidden i hans unika koncept. Men hur ska han tränga igenom bruset på bästa sätt?
text:
Sofia Hadjipetri Glantz
foto:
Christian Gustavsson
Med dansen som röd tråd ska FAR-medlemmen Jonny Boström skapa en ny byrå från grunden, där han förverkligar sina två stora passioner; dans och att hjälpa människor med rådgivning. En resa Balans följer från början till slut.
Med hjälp av karriärrådgivaren Charlotte Hågård, som Jonny har anlitat som coach under uppbyggnadsfasen av byrån, närmar han sig målet att sjösätta sitt nya företag. Nu är de stora frågorna: Hur ska han nå ut genom bruset? Och vilka marknadsföringskanaler är bäst?
− Mitt budskap till mina framtida kunder är: Vi kan hjälpa er att fokusera på det ni är bra på och vi tar hand om det ni tycker är trist. Men vi kommer att paketera det på ett nytt sätt, med uttryck från dansen, säger Jonny Boström till Balans.
Just nu är det dock inte enbart kunder han letar efter, utan även medarbetare som tror på hans nisch ekonomi plus dans.
− Vem vänder jag mig till? Vad ska det stå på LinkedIn? Vem vill jag ska läsa det här? Dels vill jag hitta företagare, dels vill jag hjälpa redovisningsbyråer att jobba bättre. Men jag jagar ju också framtida medarbetare. Det är en stor bristvara på erfarna redovisningskonsulter, fortsätter han.
Sitt eget varumärke har Jonny Boström slipat på det senaste halvåret, både genom att synas med större frekvens på LinkedIn och genom att skapa ett nytt Instagram-konto.
Hans medverkan i Talang var ett annat sätt, där TV4 på sin webb uppmärksammade honom med orden: ”Revisorn Jonny Boström kommer ut på Talansgscenen i kostym och chockar alla med sin streetdance.” Något även .
Nu är det företagets varumärke som behöver knådas och finjusteras.
Därför har Jonny Boström anlitat dansaren Mario Perez Amigo för att spela in korta, informativa lanseringsvideos med dans, musik och ekonomi i kombination, där en fråga ställs och får sitt svar med siffror som dyker upp på skärmen kombinerat med bådas proffsiga danssteg.
− Mario gör även musik och har hjälpt mig med företagets sound logo, alltså ljudet som spelas upp när loggan syns på sajten och i de korta videosnuttarna. Det närmar sig verkligen. Lanseringen av byrån blir i mitten av april och i första hand ska vi synas på LinkedIn och Instagram, berättar Jonny Boström.
Vad ska då byrån heta? Efter mycket tankeverksamhet där han och coachen har vridit och vänt på olika uttryck som både ska rymma en dos ekonomi och en dos dans, har han nu bestämt sig för att kalla sitt livsverk för MoveByNumbers.
− Det här känns helt rätt. Jag gillar dubbelmeningen i namnet. Dansare memorerar koreografier genom att dela in musiken och stegen i åttor. Som redovisningsbyrå och rådgivare måste du utgå utifrån siffrorna som kunden, företagaren, kan lära sig förstå för att lyfta sin business. Och i båda fall rör man sig framåt, genom MoveByNumbers, säger Jonny Boström.
Läs mer:
Tidningen Balans följer i en serie artiklar Jonny Boströms resa mot att starta egen byrå.
Tidigare om Jonny Boströms resa mot den egna byrån