Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2021.06.15
Mindre muskler men högre krav på produktivitet. Det gör rekrytering särskilt utmanade för mindre företag. Nya värderingar i samhället ger samtidigt nischbyrån en konkurrensfördel.
text:
Rakel Lennartsson
46 procent, nästan vartannat litet företag, har svårt att hitta rätt personer att anställa. Det framkommer i en studie bland småföretagare som gjordes förra året av Jonas Fasth, universitetslektor på Handels i Göteborg. Det är framför allt två faktorer som gör rekrytering knivigt för små företag. För det första har de mindre bolagen svårt att nå ut till potentiella medarbetare. De har helt enkelt inte samma resurser att synas som ett stort företag. För det andra har de små företagen ett mycket snävare urval av kandidater att välja bland.
– De små företagen måste ta in medarbetare som kan leverera omgående, säger Jonas Fasth.
Paradoxen är att de minsta företagen generellt behöver de duktigaste medarbetarna, men ibland har svårt att matcha de stora bolagen i fråga om nätverk, villkor och lön. Däremot kan man inte slå fast att utvecklingsmöjligheterna skulle vara sämre på mindre företag, menar Jonas Fasth som är forskare, men också något av en ambassadör för de mindre företagen.
– Lärandet som ett litet bolag kan erbjuda slår ut lärandet som du kan får i ett större bolag, säger han.
På små företag finns det inte utrymme att vara högspecialiserad utan medarbetarna måste vara beredd att göra lite av varje. I kombination med nära relationer och korta beslutsvägar ger det en möjlighet att påverka i företaget. Alltför nära relationer och otydliga strukturer, som följer av mer informella beslutsvägar, kan också vara en nackdel, så klart. Men totalt sett överväger fördelarna med att arbeta i ett mindre företag, menar Jonas Fasth.
– Av drygt 600 tillfrågade medarbetare i mindre företag var det bara 3 procent som skulle vilja byta arbete om de hade möjlighet.
Samtidigt kan de mindre företagen erbjuda mycket av det som efterfrågas av framtidens medarbetare. I de generationsstudier som görs med jämna mellanrum syns sedan fler år tillbaka en tydlig trend i riktning mot mer värderingsstyrda val. Unga människor vill arbeta i företag som delar deras värderingar och intressen.
Jonny Boström (som Balans har följt i lanseringen av egna byrån MoveByNumbers, red.anm.) har med sin smala nisch begränsat sitt urval av potentiella medarbetare. Å andra sidan kan ingen missta sig på att han verkligen brinner för sitt intresse.
– Att ha en tydlig nisch borde kunna öka chansen att nå fram i bruset, säger Jonas Fasth.
Enligt Jonas Fast syns också ett ökat intresse för horisontell karriärutveckling, i motsats till vertikal. I stället för att stiga i hierarkin vill medarbetare lära sig nya saker, och kanske till och med byta karriär en eller flera gånger under ett yrkesliv.
Tidningen Balans har i en serie artiklar följt Jonny Boströms resa mot att starta egen byrå. Det här är den sista och avslutande delen.
Tidigare om Jonny Boströms resa mot den egna byrån