FAR är branschorganisationen för revisorer, redovisningskonsulter, skatterådgivare, lönekonsulter och specialister.
Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
AnnonsStäng
FAR:s webbplatser
Hitta artiklar
Yrkesvardag
Expertfrågan
Karriär
Krönikor
Debatt
Fördjupning
100% byrå
Hitta artiklar
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
Annons
Yrkesvardag
2025.01.29 | Uppdaterad: 2025.01.30
Programleverantörerna och AI: Största framstegen och svåraste utmaningarna
Hur långt har programvaruleverantörerna kommit i arbetet med att integrera AI i sina program och system? Vilka är de största utmaningarna och vad ligger i pipen framöver? Balans har sonderat terrängen bland några av de största programvaruföretagen i branschen.
text:
Kristina Israelsson
illustration:
Erik Backlund
Samtliga av de programvaruföretag som Balans varit i kontakt med har redan integrerat flera AI-stödda tjänster i sina revisions-och bokföringsprogram.
− Genom att automatisera rutinmässiga processer kan AI effektivisera arbetet, vilket frigör tid för mer värdeskapande uppgifter, som strategisk rådgivning och djupare analyser. På längre sikt förväntas AI ta över ännu mer komplexa uppgifter, vilket kan hjälpa revisorn i sin professionella bedömning och höja kvaliteten och effektiviteten i revisionen, säger Hanna Sjöberg på Hogia.
− AI kan även snabbare analysera stora datamängder för att identifiera avvikelser och potentiella fel i bokföringen, vilket förbättrar kvaliteten i redovisningen. Genom att analysera historiska data kan AI också skapa bättre underlag för framtida beslut, säger Niclas Johansson på Wolters Kluwer.
Hanna Sjöberg, Niclas Johansson och Helene Struthers.
AI-assistenter guidar kunderna rätt
Programvaruföretagen har även utvecklat olika former av AI-assistenter som kan svara på kundernas frågor och hjälpa dem att snabbare hitta relevant information samt olika guider och mallar.
− Vårt fokus just nu handlar om att utöka AI-assistentens verktygslåda så att den kan hantera och processa ännu mer av våra kunders data enligt deras önskemål. Vi ser den som en oslagbar partner för våra byråkunder, som är tillgänglig dygnet runt, säger Helene Struthers på Visma Spcs.
Tommy Furland på Diffinder menar att programvaruföretagen hittills bara skrapat på ytan när det gäller de möjligheter AI-tekniken ger för att öka effektiviteten och även kvaliteten i revisionen.
− Mycket av granskningen kommer framöver att ske i realtid och i direkt anslutning till att affärshändelserna inträffar. Här kommer de fysiska revisorerna av naturliga skäl behöva bra programstöd och det är något vi förbereder oss inför, säger Tommy Furland.
Tommy Furland, Malin Sköld och Henry Arousell.
Hantering av kunddata största utmaningen
En av de största utmaningarna för programvaruleverantörerna handlar om hanteringen av kunddata och framför allt vikten av att kunna garantera säkerheten kring kundernas data.
− AI som teknik förändrar inte hur vi ser på eller hanterar kunddata. Säkerheten kring våra kunders data är alltid det viktigaste för oss och vi följer givetvis regelverk som exempelvis GDPR. All AI som vi implementerar i våra system genomgår rigorös testning och kvalitetssäkring, säger Malin Sköld på Fortnox.
Henry Arousell på Björn Lunden poängterar däremot att företagets kunskapsmodeller kan dela vanliga frågor från kunder för att kunna erbjuda hjälp av typen ”andra användare har i detta läge frågat om …”, eller ”populära åtgärder i din situation kan inkludera …”, men däremot inte svaren.
− Detta arbete är dock ännu i ett tidigt stadie och vi ser flera vägar framåt här som vi kommer utvärdera efterhand vi tar fram lösningarna – integriteten och säkerheten kring kunddata kommer alltid i första rummet, säger Henry Arousell.
Så använder programvaruleverantörerna AI i sina system
Hogia:
Hogia har implementerat flera AI-stödda tjänster som effektiviserar revision och bokföring, inklusive AI för att tolka och klassificera fakturor och kvitton samt skapa bokföringsförslag på radnivå.
AI används för att automatisera rutinmässiga processer, vilket frigör tid för mer värdeskapande uppgifter som strategisk rådgivning och djupare analyser.
Framtida planer inkluderar att göra AI-tjänster ännu mer sofistikerade och integrerade i arbetsprocesserna.
Diffinder:
Diffinder har utvecklat en teknologi baserad på matematiska optimeringsmodeller som hjälper revisorer att bedöma risker och utföra granskningsåtgärder.
AI-teknik används främst till beslutsstöd vid riskbedömning och för vissa granskningsåtgärder, samt för att automatisera revisionsberättelser.
Framtida planer inkluderar att utifrån omvärldsdata utföra fler granskningsåtgärder med AI-teknik och i realtid.
Wolters Kluwer:
Wolters Kluwer har arbetat med avancerade tekniker som AI och maskininlärning för att generera resultat och optimera arbetsflöden.
AI används för att analysera stora datamängder, identifiera avvikelser och potentiella fel i bokföringen, samt för prognostisering.
Framtida planer inkluderar utveckling av AI-drivna verktyg och integration av generativ AI i Capego.
Visma Spcs:
Visma Spcs har haft AI integrerat i sina program och system sedan 2016 och fortsätter att utveckla nya AI-tjänster.
AI används för att automatisera kontroller och hitta avvikelser i bokföringen, samt för att assistera kunder med att svara på frågor dygnet runt.
Framtida planer inkluderar att utöka AI-assistentens verktygslåda så att den kan processa ännu mer av våra kunders data enligt deras önskemål. Och nya AI-baserade funktioner för våra användare i Visma Spcs program och tjänster.
Björn Lunden:
Björn Lunden använder AI för tolkning av dokument och kontering baserat på användarbeteenden.
AI hjälper till att automatisera flöden av upprepad karaktär och identifiera avvikelser, vilket frigör tid för redovisningskonsulter.
Framtida planer inkluderar att användare ska kunna chatta med sitt administrativa system och få svar baserat på både företagsdata och kunskapsartiklar.
Fortnox:
Fortnox använder AI för att tolka dokument och minska risken för fel, samt för att stödja supportpersonalen med en intern chatbot.
AI används för att samla in och kontrollera data, upptäcka fel och göra analyser baserat på historiska data.
Framtida planer inkluderar kontinuerlig utveckling av AI-stöd i produkterna för att förbättra användarupplevelsen.
Största utmaningarna för programvaruleverantörerna inför framtiden
Hogia:
Hogia lagrar inte och använder inte kunddata från revisioner när de utvecklar AI-modeller. De säkerställer att data hanteras säkert enligt nationella lagar och regler.
En utmaning är att säkerställa säker och ansvarsfull hantering av kunddata och utveckling av AI som är i linje med gällande lagar, såsom AI-förordningen och GDPR1.
Diffinder:
Diffinders AI-modeller är statiska och bygger på revisorskunskap, vilket innebär att de inte lär sig av kunddata. Detta ger dem kontroll över modellerna men kräver revisorskunskap och kontinuerlig utveckling.
En annan utmaning är att få tillgång till omvärldsdata för att kunna använda den fullt ut för att utföra granskningsåtgärder.
Wolters Kluwer:
Hantering av kunddata är en av de största utmaningarna. Wolters Kluwer följer strikta riktlinjer för dataskydd och integritet, inklusive GDPR och ISO 270014.
De använder både statiska modeller och kontrollerade stora språkmodeller (LLM), vilket innebär att de måste balansera mellan att förbättra tjänsterna och att skydda kunddata.
Visma Spcs:
Visma Spcs använder inte kunddata för att träna AI-modeller och säkerställer att data hålls inom Sverige och EU. De följer samtliga riktlinjer för dataskydd och integritet, med dedikerade resurser som bevakar området.
De ser möjligheter att låta AI processa kunddata för att ge mer nytta till användarna, men detta innebär att de måste hantera data på ett säkert sätt.
Björn Lunden:
En utmaning är att säkerställa att ingen data delas mellan kunder. De isolerar kunddata i egna databaser för att skydda integriteten.
De delar kunskapsmodeller kring på användarbeteenden och populära frågeställningar, men inte svaren eller kundernas data.
Fortnox:
Fortnox säkerställer att AI inte förändrar hur de ser på eller hanterar kunddata. De följer regelverk som GDPR och genomgår rigorös testning och kvalitetssäkring
En utmaning är att kontinuerligt utveckla AI-stöd i produkterna för att förbättra användarupplevelsen och öka värdet för kunden.
Annons
utgiven av
Ansvarig utgivare
utgiven av
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.