Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Karriär

2023.03.17

Aspia: ”Vi erbjuder utveckling, men också trygghet”

Förändringen som branschen går igenom passar den yngre generationen väl. ”Många unga lyfter möjligheten att få arbeta med analys och rådgivning som något som sporrar dem”, säger Malin Rosenqvist Willner, Head of Employer Branding and Talent Acquisition på Aspia.

text:

Dan Håfström

En värderingsstyrd generation kliver in i branschen. Generation Z. Balans har intervjuat storbyråerna om deras strategi för att locka framtidens medarbetare.

Under ett par veckor träffar vi några av storbyråerna för att ta reda på hur de gör för att vara en attraktiv arbetsgivare och vilka effekter generation Z:s värderingar kommer att ha på företagskulturen.

Malin Rosenqvist Willner, Head of Employer Branding and Talent Acquisition på Aspia.

Malin Rosenqvist Willner, Head of Employer Branding and Talent Acquisition, berättar om Aspias strategi.

Har ni en rekryteringsstrategi som riktar sig specifikt mot ung kompetens?

– Vi nyanställer en kull unga talanger på våren och en på hösten. För att hitta dem arbetar vi med lång framförhållning och vill lära känna dem så väl som möjligt under deras studietid. Det är viktigt att jobba på bred front och ha goda samarbeten med många lärosäten, såväl universitet och högskola som yrkesutbildningar.

Vad uppfattar ni som viktigt för att zoomers ska vilja jobba hos er?

– Det kan vara lätt att dra förhastade slutsatser om vad som är viktigt. Vi vill sträcka ut en hand och visa att vi lyssnar på vad studenter och yngre medarbetare själva uppger att de värdesätter. En intressant sak som framkommit i undersökningar är att generation Z påverkas mycket av den osäkerhet och instabilitet som råder i världen. Vi upplever att zoomers värdesätter trygghet mer än vad man kanske vid en första anblick skulle kunna tro. Därför är en av våra styrkor som arbetsgivare att vi, förutom personlig utveckling och karriärmöjligheter, även kan erbjuda dem stabilitet och trygghet. Hos oss möter de ledare som ser dem och de blir en del av en arbetsgemenskap genomsyrad av hänsyn och värme.

Hur attraktiv är redovisningsbranschen för generation Z?

– Vår uppfattning är att den förändring som branschen går igenom passar den yngre generationen väldigt väl. När bokföringen blir alltmer automatiserad blir jobbet mer kreativt och handlar till större del om att få arbeta närmare kunden och att erbjuda rådgivning till kunderna. Många unga lyfter just möjligheten att få arbeta med analys och rådgivning som något spännande som sporrar dem att vilja lära sig mer och utvecklas i sin yrkesroll.

 

Läs även:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare