Publishing priset badge
Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Karriär

2023.03.07

Deloitte: ”Vi vill möta de unga med värme och trygghet”

När Deloitte rekryterar ung kompetens är det personliga mötet väldigt avgörande. ”Därför blir det viktigt att ha personer på plats som kan förmedla det vi står för på ett bra sätt”, säger Anna Pontén, Partner Human Resources and Talent, Deloitte.

text:

Dan Håfström

En värderingsstyrd generation kliver in i branschen. Generation Z. Balans har intervjuat storbyråerna om deras strategi för att locka framtidens medarbetare.

Under ett par veckor träffar vi några av storbyråerna för att ta reda på hur de gör för att vara en attraktiv arbetsgivare och vilka effekter generation Z:s värderingar kommer att ha på företagskulturen.

Anna Pontén, Partner Human Resources and Talent, Deloitte.

Anna Pontén, Partner Human Resources and Talent, berättar om Deloittes strategi.

Har Deloitte en rekryteringsstrategi som riktar sig specifikt mot ung kompetens?

– Framför allt satsar vi stora resurser på att lära känna studenter, inte minst genom att arrangera olika typer av events i samarbete med universitet och studentföreningar. Vi jobbar ofta med en kunskapsaspekt under våra träffar, till exempel i form av en föreläsning om ett aktuellt ämne, eller tips av en expert om hur man skriver ett vasst CV. Vår erfarenhet är att det personliga mötet är väldigt avgörande. Därför blir det också viktigt att ha personer på plats som kan förmedla det vi står för på ett bra sätt.

Vad uppfattar ni som viktigt för att locka zoomers att vilja jobba hos er?

– Det viktigaste är nog att beskriva att möjligheterna för dem som väljer oss är väldigt stora. Vi lyfter särskilt att vi satsar mycket på våra medarbetares personliga utveckling. Vi är världens största aktör inom vårt segment och har ett väldigt brett tjänsteutbud. Följaktligen har vi mycket att erbjuda både den som är ny och den som jobbat ett tag och vill specialisera sig inom ett visst område som känns extra intressant.

Hur uppfattar ni att generation Z:s preferenser ser ut vad det gäller företagskultur och arbetsmiljö?

– Många unga som söker sig till oss är högpresterande personer som vill ha utveckling och utmaning. Samtidigt vet vi att många känner stress och oro inför arbetsliv och karriär. Vi vill möta de som kommer till oss med en kultur som sprider värme och trygghet. Hos blir de en del av ett team som bryr sig om dem, inte bara som yrkespersoner utan också som människor. Vi lägger stor vikt vid ledarskapet, att ha engagerade ledare som är genuint intresserade.

Hur viktigt är det för er som företag att vara en attraktiv arbetsgivare för zoomers?

– Det är extremt viktigt för oss att lyckas i rekryteringen av zoomers. Kärnan i hela vår rekryteringsstrategi är att hitta talanger bland dem som just nu studerar på universitet. Vi vill att tiden hos oss ska vara så pass rolig och givande att många ska vilja stanna länge, och att de som så småningom väljer att prova något annat ska vilja komma tillbaka.

 

Läs även:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare