Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2023.03.03
Hos EY pratar man inte om att attrahera personer inom en specifik ålder eller generation. VD:n Anna Svanberg säger att EY vill locka människor med olika tankesätt och bakgrund. Då är en stark företagskultur viktig.
text:
Dan Håfström
En värderingsstyrd generation kliver in i branschen. Generation Z. Balans har intervjuat storbyråerna om deras strategi för att locka framtidens medarbetare.
Under ett par veckor träffar vi några av storbyråerna för att ta reda på hur de gör för att vara en attraktiv arbetsgivare och vilka effekter generation Z:s värderingar kommer att ha på företagskulturen.
Anna Svanberg, VD, berättar om EY:s strategi:
– Vi har ett stort fokus på att attrahera och rekrytera talanger med olika bakgrund. För studenter och nyexaminerade erbjuder vi allt från internships och traineeprogram till heltidstjänster. Vi arbetare mycket med studentrelationer och olika aktiviteter mot den målgruppen, men den största dragningskraften är alla våra fantastiska medarbetare. Det är medarbetarna som är de bästa ambassadörerna för oss. Vi har medarbetare som är engagerade i vårt så kallade Student Relations Team, som studenterna träffar på mässor och event. Vi har bloggare som skriver på Karriärbloggen om hur det är att jobba hos oss. Dessutom går det på vår Instagram att följa med olika medarbetare bakom kulisserna.
– För det första så pratar vi aldrig om vi vill attrahera personer inom en specifik ålder eller generation utan vi vill locka människor med olika tankesätt och bakgrund. Men för att locka nyexaminerade är en stark företagskultur viktigt. Vi ser också att de tycker om sociala aktiviteter och även efter arbetstid. Nyexaminerade uppskattar också att det finns olika karriär- och utvecklingsmöjligheter. Hos oss får de jobba med många olika projekt och kunder inom alla branscher, både lokalt och globalt. Ytterligare något som vi uppfattar är viktigt för den här målgruppen är socialt ansvarstagande. Att de motiveras av möjligheten att påverka utvecklingen i samhället och har stort fokus på hållbarhet.
– Vi brukar som sagt inte kategorisera personer utifrån ålder eller generation. Men om vi utgår från de som är nyexaminerade så ställer de höga krav. De vill känna att deras arbete är utvecklande, bidragande och roligt. Den här målgruppen föredrar ett flexibelt hybrid arbetssätt, vilket betyder att de vill kunna bestämma själva varifrån de vill jobba. Att ha friheten att arbeta på distans, men uppskattar även att vara inne på kontoret för att träffa kollegor eftersom de gillar gemenskap. Många nyexaminerade har nyligen levt universitetsliv och det sociala vill de gärna ska fortsätta i arbetslivet med olika sociala aktiviteter.
– Det är stor konkurrens om att attrahera de bästa medarbetarna och därför måste vi som arbetsgivare och även branschen i stort arbeta för att vara attraktiva. Medarbetarna är vår högsta prioritet och därför arbetar vi aktivt med att skapa en arbetskultur som inkluderar alla och där våra medarbetare trivs. Vi satsar mycket på att attrahera studenter och mer än hälften av dem som vi rekryterar årligen är nyexaminerade. De får utbildning, kompetensutveckling och spännande karriärmöjligheter. Nyexaminerade får tidigt arbeta med intressanta kunder och projekt tillsammans med erfarna medarbetare för att utvecklas och få coaching. Teamkänsla är A och O hos oss, det är så vi bygger framtidens arbetsplats.
Läs även: