Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Karriär

2023.03.13

KPMG: ”Arbetsgivaren ska vara en god samhällsmedborgare”

Zoomers är den första helt digitala generationen. Men det fysiska mötet är viktigt för dem. ”Samhörighet i teamet är den absolut viktigaste faktorn för att behålla och attrahera zoomers” säger Eva Bergquist, Senior Manager Talent Acquisition, på KPMG.

text:

Dan Håfström

En värderingsstyrd generation kliver in i branschen. Generation Z. Balans har intervjuat storbyråerna om deras strategi för att locka framtidens medarbetare.

Under ett par veckor träffar vi några av storbyråerna för att ta reda på hur de gör för att vara en attraktiv arbetsgivare och vilka effekter generation Z:s värderingar kommer att ha på företagskulturen.

Eva Bergquist, Senior Manager Talent Acquisition på KPMG.

Eva Bergquist, Senior Manager Talent Acquisition, berättar om KPMG:s strategi.

Har ni en rekryteringsstrategi som riktar sig specifikt mot ung kompetens?

– Vi rekryterar många kandidater som kommer direkt från studierna. När de kommer till oss lägger vi stort fokus på onboarding och utbildning. Förhoppningen är att dessa kandidater ska vilja växa hos oss på KPMG och stanna långsiktigt. Vi är på en tillväxtresa och söker ständigt ny junior kompetens. En bidragande faktor till att talanger söker sig till oss är att de får möjlighet att avancera i sin roll. Vår arbetsmiljö präglas av snabb utveckling och stora karriärmöjligheter.

Vad uppfattar ni som viktigt för att locka zoomers att vilja jobba hos er?

– Samhörighet i teamet ser vi är den absolut viktigaste faktorn för att behålla och attrahera zoomers, något som våra medarbetare själva uttryckt är en av de starkaste orsakerna till att vilja stanna hos oss. Zoomers är dessutom den första helt digitala generationen, vilket betyder att flexibilitet i arbetet – när och var du arbetar – är mer naturligt för dem. För nyutexaminerade studenter är givetvis utvecklingsmöjligheter väldigt viktigt – något vi på KPMG är duktiga på.

Hur uppfattar ni att generation Z:s preferenser ser ut vad det gäller företagskultur, karriärvägar och arbetsmiljö? Skiljer sig zoomers från tidigare generationer?

– Det fysiska mötet är viktigt för zoomers, och vår ambition är att skapa en social arbetsplats med möjlighet till arbete i olika former. Vi ser att yngre förmågor över lag lägger större fokus på work-life balance i dag, något vi arbetar aktivt med. Zoomers har dessutom en stark förväntan på att arbetsgivaren ska vara en god samhällsmedborgare. Företag som KPMG har en samhällsstabiliserande roll och för oss är det givetvis fantastiskt att se att våra medarbetare är med på tåget.

Hur viktigt är det för er som företag och för branschen i stort att vara en attraktiv arbetsgivare för zoomers?

– Zoomers är våra framtida medarbetare, och på sikt även ledare. De behövs för att KPMG ska kunna fortsätta leverera förstklassiga tjänster till våra kunder. För oss är det viktigt att förstå generation Z:s prioriteringar och tankar gällande vad för typ av arbetsgivare de söker – och vilken typ av arbetsgivare de en dag själva vill bli. Många idéer kring ”hur man arbetar” har ställts på ända sedan pandemin, och zoomers fortsätter att utmana genom att se på arbete från ett nytt perspektiv. Något som vi på KPMG tycker är spännande att vara en del av.

 

Läs även:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare