Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
Balans 50 år! 1975-2025
2025.11.17
Att omdefiniera värde i AI-eran blir en stor strategisk utmaning inom konsultbranschen. För om användningen av AI endast handlar om kostnadsreducering kommer det att bli en kapplöpning mot botten i form av standardiserade tjänster. Det skriver Eduardo Niebles i en krönika för Balans.
text:
Eduardo Niebles
illustration:
Getty
“Vad fan får jag för pengarna?” Det är den provokativa frågan som Leif Östling, tidigare ordförande för Svenskt Näringsliv, en gång ställde om svenska skatter. Men det är också frågan som alla konsulter fruktar, en kund som ifrågasätter det värde som konsultföretaget levererar.
Artificiell intelligens förändrar den traditionella leveransmodellen för konsulttjänster, där kunder förväntar sig mer väldefinierade och konkreta åtaganden för värdeskapande redan innan projektet startar. Detta förhållningssätt lägger betydligt större press på tjänsteleverantörer att visa att de producerar resultat som betyder något för kunden. Detta innebär en hög risk för konsultorganisationer. De måste ta på sig bördan av tid, material och kostnader för att slutföra ett projekt, men vad händer om kunden är ovillig att betala för att de inte gillar resultatet?
Att omdefiniera värde i AI-eran blir nu en stor strategisk utmaning inom konsultbranschen. Kundernas uppfattning är att AI levererar effektiviseringar och besparingar genom automatisering, vilket borde översättas till lägre fakturor från deras konsulter. Naturligtvis finns det scenarier där detta är möjligt, men om användningen av AI endast handlar om kostnadsreducering kommer det att bli en kapplöpning mot botten i form av standardiserade tjänster.
Specifika mätetal kommer att krävas för att visa hur ett konsultföretag positivt påverkar kundens resultat, men definitionen av dessa är fortfarande under utveckling. Precis som i molntjänsternas tidiga dagar talades det mycket om hur de skulle revolutionera IT-infrastrukturen. Ändå tog det nästan ett decennium innan vi såg resultat och ROI.
Detta skapar en utmaning för konsultorganisationer idag, eftersom det sätter kundrelationerna under press i en tid när företagen kämpar för att upprätthålla sina intäktsströmmar och skapa tillväxt. Men genom att följa vissa principer kan framgångsrika konsultföretag upprätthålla stabila kundrelationer under de förändringar som AI innebär:
Det är tydligt att konsultföretag i olika sektorer fortfarande försöker förstå AI och vad det innebär för deras framtida strategier. Det är helt klart att konsultbolag som är villiga att omfamna AI nu kommer att få ett försprång gentemot sina konkurrenter, och detta kommer att leda till en omstrukturering av konsultbranschen. Framförallt kommer definitionen av värde att förändras, så varje konsultbolag måste vara berett att svara på frågan: ”Vad fan får jag för pengarna!?”
Läs också:
Det här är en krönika på Balans. Åsikter och synpunkter som framförs är författarens egna.
Vill du också skriva en krönika?
Hör av dig till redaktionen@far.se