Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Nominerad till Publishingpriset 2025

Annons
Post banner
Yrkesvardag

2025.10.14

Så förändrar AI rollen som revisor och rådgivare

AI stärker medarbetarnas värde och produktivitet, men förändrar snabbt vilken kompetens som krävs för att lyckas på arbetsmarknaden. Det visar en ny rapport från PwC. För framtidens revisorer och rådgivare blir analysförmåga, kritiskt tänkande och förståelse för AI allt mer avgörande.

text:

Eric Widegren

foto:

Getty, PwC

Rapporten AI Jobs Barometer 2025 visar att de flesta företag använder AI för att stärka medarbetarnas värde och produktivitet – inte för att ersätta dem. Tvärtom ökar antalet jobb i nästan alla yrkesroller som är mest exponerade för AI. Samtidigt påverkar tekniken vilken kompetens som krävs för att lyckas på arbetsmarknaden. Enligt rapporten förändras kompetenskraven betydligt snabbare i de yrken där AI har störst påverkan.   

Så påverkas revision och rådgivning 

Jessica Carragher Wallner, Workforce Leader och partner på PwC, menar att områden som revision, redovisning och rådgivning påverkas stort av AI. 

Jessica Carragher Wallner, Workforce Leader och partner på PwC.

− För branscher som traditionellt präglats av dataintensiva processer och komplexa analyser är AI:s påverkan påtaglig. Inom revisionsbranschen används tekniken redan för prediktiva analyser, dokumentmatchning och bildigenkänning, vilket gör att revisorns roll blir mer kvalitetsgranskande och rådgivande. 

Höga krav på AI-kompetens  

Utvecklingen innebär att allt fler som arbetar inom revision och rådgivning behöver stärka sin kompetens inom AI. Det handlar bland annat om förståelse för AI och dataanalys, förmåga att kritiskt granska AI-genererad data, kunskap i promptteknik samt insikt i AI-styrning och etik.  

− Det blir allt viktigare att kunna arbeta datadrivet och använda teknik på ett effektivt sätt. Jag är övertygad om att den kompetensen blir helt avgörande för att vara relevant på arbetsmarknaden, säger Jessica Carragher Wallner.  

Krävs kompetensutveckling  

När fler uppgifter hanteras av AI förändras även kompetenskraven i övrigt. Förmågor som kritiskt tänkande, analytisk förmåga och affärsmässighet väntas bli allt viktigare.  

− Vi behöver förstå att vi inte kommer att göra saker som tidigare, och vi måste vara beredda på kontinuerlig kompetensutveckling, säger Jessica Carragher Wallner.  

När PwC rekryterar söker företaget efter personer som är nytänkande och villiga att utveckla både sin kompetens och sitt arbetssätt för att hänga med i den snabba omställningen. Än så länge ställs inga generella krav på AI-kompetens, men redan i dag finns en förväntan på att man kan effektivisera sitt arbete med hjälp av AI.  

− Jag är övertygad om att alla typer av AI-förmågor kommer att bli den nya valutan framöver. AI kommer inte att ta ditt jobb, men en person som har både god yrkeskunskap och hög AI-kompetens kan göra det, säger Jessica Carragher Wallner.  

Mänskliga faktorn avgörande  

Även om AI tar över delar av arbetet är den mänskliga faktorn fortfarande avgörande för att säkerställa hög kvalitet.  

− Styrkan ligger i samspelet mellan AI och human intelligence. Det krävs en revisor som kan granska tekniken. Men det förutsätter så klart att revisorn har en god förståelse för de AI-verktyg som finns och en förmåga att kvalitetssäkra både den data som går in och resultaten.

 

Läs också:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare