Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
– Jag hoppas att vi kan komma fram till en lösning under 2025 som gör det möjligt att börja använda AI på kunddata, säger Mikael Edman.
Yrkesvardag

2025.02.13

”AI som lär sig av kunddata – det stora genombrottet för framtidens revision”

Än så länge kan inte revisionsbyråerna låta AI-verktygen lära sig av kunddata, vilket hindrar utvecklingen. Men Mikael Edman, auktoriserad revisor och Digital Leader på EY, hoppas på att en lösning kan vara i sikte inom en snar framtid.

text:

Dan Håfström

illustration:

Erik Backlund

Revision har aldrig varit så intressant som nu, enligt Mikael Edman. Den tekniska utvecklingen har tagit yrkesrollen i en riktning som han inte kunnat drömma om.

– När jag började min karriär åkte vi ut till kunderna med stora rullväskor fulla av dokument och dåtidens teknik innebar andra arbetssätt för revisorn. Det var en många gånger manuell och tidskrävande process som är ganska fascinerande att tänka tillbaka på, säger Mikael Edman.

Han menar att teknikskiftet inleddes för närmare tio år sedan för att sedan ta ordentlig fart under de två senaste åren.

– Det har gått snabbt. Nu har vi kommit så långt att vi med hjälp av AI kan analysera och utvärdera risker hos våra kunder, vilket ger oss en utökad förståelse av verksamheten och bidrar till nya insikter för kunderna.

Hur effektiviserar AI revisionsprocessen för er på EY?

– Inom EY använder vi vår egen generativa AI-chatt EYQ sedan 2023, som snabbt kan ge svar på redovisnings- och revisionsrelaterade frågor. EYQ är vår interna motsvarighet till ChatGPT, som hjälper oss att snabbt hitta information när vi söker specifika uppgifter eller vägledning i lagar och regelverk. Vi har däremot strikta restriktioner kring hur vi får använda AI i revisionen och det är upp till varje medarbetare att ta ansvar för att informationen från chatten är korrekt. Kunddata får till exempel inte laddas upp i EYQ.

Kan du nämna någon konkret uppgift där ni har speciellt stor nytta av AI?

– AI-modeller kan hjälpa revisorn att förutse och bemöta risker hos våra kunder utifrån stora datamängder på ett effektivare sätt, till exempel genom att läsa ut relevant information från långa avtal eller komplexa beräkningsmodeller. AI-lösningarna som används i revisionen i dag är inte tränade på kunddata givet gällande begränsningar.

Vilka är de just nu största utmaningarna med att utnyttja AI inom revision?

– En stor utmaning som vi står inför just nu är att förhålla sig till både gamla och nya regelverk. Vi får inte använda kunddata på ett sätt som bryter mot revisorslagen och tystnadsplikten. Med det sagt satsar vi mycket på nya innovationer inom EY, särskilt i Norden, för att möta kundernas digitala behov. Som medarbetare har du möjlighet att driva den digitala utvecklingen på ett annat sätt i dag, vilket gör yrket både roligare och mer attraktivt för framtiden.

FAR har bildat en digitaliseringsgrupp

Mikael Edman ingår i FAR:s digitaliseringsgrupp som består av representanter för de sex största revisionsföretagen: EY, PwC, Deloitte, KPMG, Grant Thornton och BDO. Gruppen diskuterar AI-frågor, bland annat hur byråerna gemensamt kan komma vidare när det gäller användningen av kunddata.

– Vi har ett mycket bra samarbetsklimat i gruppen. Det finns såklart konkurrens mellan oss, men samtliga är väldigt måna om att finna en väg framåt för att möjliggöra utvecklingen av AI-modeller på ett tillförlitligt sätt där kunddata inte riskerar att röjas. Att lösa den här frågan kräver öppenhet och transparens från oss alla.

När tror du vi har en lösning på plats för att använda kunddata?

– Jag hoppas att vi kan komma fram till en lösning under 2025 som gör det möjligt att börja använda AI på kunddata. Men självklart behöver vi även involvera kunderna i dialogen och fundera på hur framtida uppdragsvillkor kan komma att påverkas.

Vilken roll spelar FAR i dessa diskussioner?

– FAR och byråjuristerna, men också den digitaliseringsgrupp som FAR bildat spelar en viktig roll, särskilt när det gäller att säkerställa att vi följer lagstiftningen och att det finns en gemensam syn på hur AI kan användas i revisionsprocessen. FAR hjälper till att samordna branschens åsikter och skapa riktlinjer för hur vi ska gå vidare.

Hur snart tror du AI-chattar självständigt kan göra analys och komma med slutsatser under revisionsprocessen?

– Första steget är att få börja använda kunddata för att träna våra AI-verktyg att bli ännu bättre och mer anpassade till vår revisionsverksamhet. Nästa steg är att AI-assistenter kan börja dra egna slutsatser. Men om vi kommer så långt vet vi ännu inte. Det finns många moraliska och etiska frågeställningar som vi måste ta på allvar. Det är omöjligt att i dag svara på om AI kommer att kunna ta över analysen helt och hållet eller om det alltid kommer att behövas en mänsklig bedömning.

 

De viktigaste AI-verktygen som EY använder

  • EYQ: Generativ AI-chatt, tillgänglig för EY:s medarbetare globalt, som tränar sig själv i en säker IT-miljö och bygger på Microsoft Azure Open AI. Avancerad lösning som ger förslag på idéer, svar med vägledning och sammanfattar texter.
  • Canvas AI: Integrerad AI i EY:s revisionsplattform Canvas som bland annat inhämtar finansiell data och nyheter från externa källor för att understödja planerings- och riskutvärderingsfasen och ge insikter till kunderna.
  • AI-lösningar i revisionen: Används för att analysera stora datamängder och identifiera avvikande bokningsmönster eller fel i de finansiella rapporterna.
  • Inga av ovan nämnda AI-lösningar inhämtar information eller tränas på kunddata med hänsyn till rådande restriktioner.

 

Läs också:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare