Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2025.02.26
Hon började som 21-åring inom revision på ett av de större revisionsbolagen och fortsatte som Business Controller på ett stort statligt bolag. Tre år senare bestämde sig Emina Bektas för att byta bana och bli interimskonsult på Aspia, ett beslut hon inte ångrat. – Bredden, nätverket och erfarenheten du får i den här rollen är svårslagen, säger hon.
text:
Kristina Israelsson
Viljan och nyfikenheten på att få träffa nya människor, lära sig om nya branscher och företag och att få vara med vid olika former av förändringar har gått som en röd tråd genom Emina Bektas karriär. Det är också en av de främsta anledningarna till att hon tackade ja till erbjudandet om att bli interimskonsult hos Aspia.
− Som interimskonsult går du in som ersättare för en roll temporärt vid exempelvis en omorganisation eller för någon som gått på föräldraledighet. Interimsverksamheten inom Aspia består av två olika ben: HR/Payroll och Finance som jag tillhör. Uppdragen kan handla om alltifrån en CFO-roll till en redovisningsassistent-roll. Det beror på vad kunderna efterfrågar och vilken väg man som konsult själv väljer att gå. Uppdragen sträcker sig vanligtvis från sex månader upp till ett år, men jag har kollegor som varit ute på ett och samma uppdrag i två år.
− En av fördelarna är att du som interimskonsult är anställd av Aspia och har full lön även om du för tillfället inte har några uppdrag. Sen händer det ju inte ofta att du står flera månader utan uppdrag. Men, det är en väldig trygghet att veta vilken lön du får oavsett uppdrag. Lönen baseras på vilken grad du har, om du är junior eller senior och det beror i sin tur på tidigare erfarenhet och bakgrund.
– För mig är det kombinationen av att få inblick och erfarenhet av så många olika branscher och företag och samtidigt kunna hålla en balans mellan arbetsliv och privatliv. Just nu har jag ett uppdrag för ett statligt företag och innan dess var jag hos ett företag inom järn och tågbranschen och tidigare hade jag ett uppdrag för en bank. Så det är en väldig bredd. Den bredden, nätverket och erfarenheten du får som interimskonsult tror jag inte att du kommer i närheten av om du jobbar på ett och samma bolag.
– Den största utmaningen tror jag som för de flesta konsulter handlar om hemtillhörigheten, Att nu är jag konsult från Aspia ute på ett bolag. Jag har kollegor här på företaget, men de är samtidigt min kund. Det kräver en del integritet att kunna navigera rätt i den identiteten. Därför har vi på Aspia mycket interna aktiviteter som är otroligt viktiga för att stärka teamkänslan inom Interims-verksamheten. Ibland saknar man en tillhörighet, men ibland är det skönt att kunna skapa en tydlig distans till arbetsplatsen. Till syvende och sist så tar man ofta in konsulter vid olika former av organisationsförändringar och då är kanske inte alltid stämningen på topp så det kan ju så klart vara utmanande. Sen är det höga krav på att snabbt kunna sätta sig in i nya uppdrag. Det är inte alltid man får en överlämning eller så får man en väldigt minimal överlämning. Då är det skönt att veta att det alltid finns någon här att fråga eller bolla med eftersom vi har experter inom både skatt, lön, redovisning, HR-relaterade frågor.
− Så länge jag trivs och känner att jag lär mig nya saker och utvecklas så kommer jag att fortsätta. Jag brinner verkligen för detta med ledarskap och att få bidra till andras utveckling och förutom mina olika uppdrag är jag gruppchef för några av mina kollegor. Om tio år tror jag att jag kommer att ha en ledande ekonomiroll på ett stort bolag. Om det inte skulle dyka upp något helt annat som verkar spännande och passar mig och min personlighet. Men, det får framtiden utvisa.
Aspias Interimsverksamhet
Aspia är verksamt inom redovisning, lön, skatt, interim consulting och rådgivning och 1700 medarbetare på 70 orter runt om i Sverige. Aspias interrimsverksamhet startade 2018 och består i dagsläget av totalt cirka 65 anställda konsulter. Verksamheten har också ett underkonsultnätverk med cirka 3 500 konsulter inom olika kompetensområden, som är spridda över hela Sverige. Interimsverksamheten består av två olika ben: HR/Payroll och Finance.