Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
Balans 50 år! 1975-2025
2025.11.11
Genom att prioritera det fysiska mötet kan vi fortsätta vara den strategiska partner som kunderna behöver – inte bara en utbytbar digital tjänst i mängden. Det skriver Mats Svedberg i en debattartikel för Balans.
text:
Mats Svedberg
foto:
Getty
Digitalisering, automatisering, AI och plattformar som Zoom och Teams har förändrat arbetslivet i grunden. Pandemin accelererade utvecklingen och gjorde distansarbete till norm. Men mitt i denna tekniska framgång finns en risk: att vi förlorar det personliga mötet – och därmed en av branschens viktigaste konkurrensfördelar.
Studier visar att antalet fysiska möten minskade kraftigt under pandemin och har sedan dess återhämtat sig delvis, men i hybridformat. Virtuella möten är idag standard, och många företag mäter effektivitet i antal digitala interaktioner snarare än kvaliteten i personliga relationer. Samtidigt uppger 88 procent av medarbetare att personliga möten är avgörande för att bygga förtroende och långsiktiga relationer (Zoom Workplace Report, 2024).
Revisions- och redovisningsbranschen bygger på förtroende, förståelse och relationer. Dessa skapas inte enbart genom digitala kanaler. Jag anser att ett fysiskt möte ger:
Kort sagt, digitala verktyg, portaler, automatisering etc underlättar och effektiviserar ofta jobbet för de flesta, men de underlättar inte ett skvatt om vi inte har några kunder kvar att jobba med! Då är de bara dyra och flashiga system utan användning. Distansarbete och flexibla arbetstider är också bra och en lyx som tyvärr inte alla yrken kan ta del av förutom vi i alla ”laptop-jobb”. Missköts det eller går till överdrift kommer vi förmodligen tappa medarbetarsammanhållningen och utvecklingstakten helt.
Branschen har länge fokuserat mest på KPI:er som timdebitering, digitala flöden, gross margin, omsättningstillväxt med mera. Jag anser att det är dags att komplettera med:
Dessa nyckeltal bör följas upp lika noggrant med personalen som övriga nyckeltal. Egentligen är det ganska logiskt. Inga bra personliga kundkontakter = risk för tappade kunder = usla KPIer vad gäller timdebitering, digitala flöden, gross margin etc.
Ett samhälle där medarbetare och kunder aldrig möts riskerar:
Digitala verktyg är här för att stanna – och det är bra. Men vi måste aktivt värna det fysiska mötet som en strategisk resurs, dels mot kunder och marknad och dels mot våra medarbetare på kontoret. Detta bör också gissningsvis vara ganska logiskt. Om alla på arbetsplatsen sällan eller aldrig träffas kommer det att leda till dålig sammanhållning och torftig personalkultur = usla KPIer för personalomsättning och medarbetarundersökningar.
Det handlar inte om att välja bort digitalisering och distansarbete, utan om att skapa balans:
Revisions- och redovisningsbranschen och kanske hela samhället står inför ett vägval.
Om vi låter tekniken helt ersätta det mänskliga mötet riskerar vi att förlora vår relevans.
I våra kundundersökningar där vi ställer frågan till samtliga småföretagskunder: Vad anser ni är mest viktigt för er när ni väljer oss som byrå? Överlägset största orsaken bland kundernas svar är personlig kontakt och service, tillgänglighet och kvalitet.
Digitala verktyg, plattformar och automatiska system kommer sist i mätningen på just den frågan.
Genom att mäta, prioritera och värna det fysiska mötet kan vi fortsätta vara den strategiska partner som kunderna behöver – inte bara en utbytbar digital tjänst i mängden.
Läs också:
Det här är en debatt på Balans. Åsikter och synpunkter som framförs är författarens egna.
Delta i debatten!
Ring 08 506 112 49 eller skicka ett mejl till .