Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Foto: Getty Images
Yrkesvardag

2023.05.25

Byråernas kunder allt nöjdare

Revisionsbolagen går framåt i kundnöjdhet. Det visar en färsk undersökning från Svenskt Kvalitetsindex. I årets studie kring revisionsbolag ser vi att kundnöjdheten är på väg tillbaka till tidigare högsta nivåer, skriver Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i ett pressmeddelande.

text:

Björn Dickson

– Man får gå tillbaka till 2015 för att hitta en högre nivå på kundnöjdheten, säger Isabelle Nagy, analytiker på Svenskt Kvalitetsindex.

Kundnöjdheten 2023 för den samlade branschen är 75,8. Det är det högsta index som har noterats sedan 2015 då index var 76,9.

– På första plats i år kommer BDO med Mazars strax bakom. BDO ökar från indexet 77 till hela 83,7.

Malin Nilsson, VD på BDO, är glad och stolt över att ha tagit emot beskedet om att BDO är branschbäst på kundnöjdhet.

Malin Nilsson, VD BDO. Foto: BDO

–  Vi är väl insatta i de utmaningar som våra kunder står inför och genom att svara på kritiska affärsbehov med gedigen kompetens och en stark personlig relation tror jag vi lyckas överträffa vad våra kunder förväntar sig, säger hon i ett pressmeddelande.

Alla aktörer i sammanställningen får bättre omdömen än under 2022. SKI skriver att årets resultat visar att revisionsbranschen hanterat det senaste året som präglats av ekonomisk oro, inflation och allmän osäkerhet mycket bra.

Det verkar som om pandemin och den nuvarande ekonomiska turbulensen har gjort att man kommit närmare sina kunder på flera plan. Både när det gäller att erbjuda de tjänster som kunderna faktiskt efterfrågar som sedan följs upp av en stark personlig relation, skriver SKI.

Så här placerade sig bolagen i 2023 års kvalitetsindex för revisionsbranschen:

BDO 83,7

Mazars 80,8

Övriga 77,9

KPMG 76,4

Branschen 75,8

Grant Thornton 75,7

PwC 75,5

 

Läs mer:

 

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare