Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
På Atrakta är nyckelbeteenden i fokus i stället för debiteringsgrad.
Karriär

2022.09.07

Attraherar med ny jobbfilosofi

Inga hemligheter bakom ­stängda dörrar, hej då till hierarkier, ­kontroll och debiteringshets. På Atrakta ska inte personalen jobba hårdast – utan smartast.­ ­Något som lockar både kunder och ­medarbetare.

text:

Sofia Hadjipetri Glantz

foto:

Sandra Lee Petterson

I augusti 2021 slog Atrakta upp ­dörrarna till sitt coworking-kontor i Tegel­magasinet i Östersund, i ett reno­verat plåtslageri från 1800-talet där gammalt blandas med nytt, mitt i stan, men ändå lite avsides.

Några månader tidigare hade byrån, som erbjuder revision, rådgivning och redovisning, gått ut med en annons på ­LinkedIn där byråns företrädare berättade att de skulle skapa ”den nya formens revisionsbyrå” med ”lönsamhet som effekt, inte som drivkraft”.

– I branschen finns ett enormt stort ­fokus på kortsiktiga vinster och hierarkier, kontroll, omfattande budgetarbete – och mycket hålls hemligt.

– Dessutom finns ålderismen, som junior tas inte din nyfikenhet till vara. Och har du passerat 60 plus så ska du lämna branschen även om du fortfarande har mycket att ge utifrån ­nätverk, hel­hets­per­spek­tiv, prestigelöshet, integritet och erfarenhet. Därför valde vi att starta Atrakta, som en motvikt.

Fanny Grönlund känner nyväckt engagemang.

Det säger Helen Salmonsson, auktoriserad revisor, VD och en av grundarna, när vi ses över videolänk.

I dag är fjorton personer knutna till Atrakta, ­varav tolv är operativa. Samtliga har lämnat storbyråvärlden bakom sig, för att satsa på en byrå som ”tar en annan väg” – enligt Atraktas motto. Bland dessa finns även FAR:s tidigare generalsekreterare Dan Brännström, som styrelseordförande, delägare och en av grundarna.

Att jaga debiteringstimmar, lägga alldeles för mycket tid på checklistor och vilja jobba hårdast är så långt ifrån ­Atraktas filosofi det går att komma.

– Det finns inget självändamål i att ha flest egna kunder, då hjälper vi hellre varandra. Kundansvarig ska den som är mest lämplig vara, oavsett hur länge ­personen har jobbat här, säger auktoriserade revisorn Marcus Karlsson.

I stället för att mäta debiteringsgrad tittar byrån på olika nyckelbeteenden. Exempelvis: ”Vi ska vara banbrytande”. Nyckelbeteende blir då att vara modig och ta en annan väg. Att våga prova och få misslyckas.

Kontor i ett ­renoverat plåtslageri.

Alla på byrån involveras i tänket. Och den grund­synen ska leda till det viktigaste: Att medarbetarna mår bra och att kunden är i fokus. Något som gett eko.

– Kunderna tycker inte att vi är lika ­pressade längre. De förstår att vi vill vara med på deras resa. De ser det och får förtroende för oss, säger Helen ­Salmonsson.

För Fanny Grönlund, med tio års erfarenhet från storbyrå, har det nya sättet att arbeta revolutionerat hela hennes attityd till yrket som revisor. Från att ha funderat på om revisorsyrket är rätt – till ett nyväckt engagemang och en vilja att satsa på auktorisationen.

– Det är en fantastiskt rolig bransch. Och det handlar inte om att jobba mest, utan om att jobba smartast.

Helen Salmonsson flikar in:

– Jag tror att många lämnar branschen fast de tycker att jobbet är kul. De lämnar på grund av miljön; ­mycket övertid, press och stress. Och så ska det inte behöva vara.

Fanny Grönlund och Marcus Karlsson hjälper varandra ­snarare än konkurrerar.

 

Så löser vi ekvationen

Medarbetare

Fjorton medarbetare, inklusive grundarna. En gång i månaden anordnas framstegsmöten där de anställda är indelade i två coachgrupper och fokuserar på den enskildes önskan till utveckling. Alla anställda måste dela Atraktas grundfilosofi.

Kunder

En bredd av kunder med ambitioner. Från enmansbolag till medelstora bolag med flera hundra miljoner kronor i omsättning. Majoriteten finns i Östersund och Jämtland med omnejd. Har även kunder i andra delar av landet. 

Nätverket 

Samarbetar med byråer och företag, där man rekommenderar varandra. Viktigast är att ha kunden i fokus och att samarbetspartners delar Atraktas värderingar och synsätt.  

Framtid

Önskar finnas över hela landet. Rekryterar med hjärtat – vill identifiera rätt medarbetare som vill skapa bästa kundupp­levelsen och som delar syfte samt värdegrund. Vill bli fler medarbetare.

 

Läs även:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare