Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Nominerad till Publishingpriset 2025

Annons
Post banner
Yrkesvardag

2025.10.15

”Vi ska förädla rådgivningen och göra den mer känd”

Helena Kaiser de Carolis tar över ett PwC som på senare tid har blivit mindre genom att sälja av delar av verksamheten. – Man kan bli avsiktligt mindre men ändå ha en tillväxtagenda, säger hon.

text:

Dan Håfström

foto:

Peter Nordahl

Ett par veckor efter att Helena Kaiser de Carolis i början av september firat sin 27-årsdag som PwC-medarbetare blev hon VD för företaget.  

Hur känns det att vara VD?

– Det känns jättespännande. Det är ett stort förtroende som jag vill förvalta väl. Det ska bli spännande att leda ledningsgruppen och ta det här företaget in i framtiden.  

Har du alltid varit lockad av att leda andra?

– Ja. Jag drevs väldigt tidigt av att kombinera kunduppdragen med att ta ansvar för byråns egna utvecklingsprojekt. Det motiverade mig att tacka ja när spännande möjligheter erbjöds.

Hur funkar det att jobba med interna projekt när man som yngre revisor håller på att bygga upp kundstock och volym för att så småningom bli aktuell för partnerskap?

– Det är viktigt med relationer, men jobbet är en kombination. Det är också viktigt att värna det som är grunden i vår yrkeskunskap. Jag är ju auktoriserad revisor i botten och kundagendan tar mycket plats, men vid sidan av det har jag engagerat mig i olika utvecklingsprojekt och tagit på mig ledarroller där jag fått möjlighet att utveckla andra medarbetare. För mig är det engagemanget både ett ansvar, ett intresse, och en krydda i arbetslivet.  

Om vi förflyttar oss till PwC och branschen här och nu. Hur skulle du beskriva den omstöpning som pågår?

– Omstöpningen består i att de stora nätverken samlar sig kring beslut och strategier för vilken bredd och djup som de kan möta kunderna med. Frågan är: Hur blir vi relevanta för vår typ av kunder? Jag tror att konsolideringen och omstöpningen kommer att hjälpa branschen både vad det gäller att bättre tillgodose behovet hos våra kunder och behovet av ett tillräckligt stort antal auktoriserade revisorer.  

Ni har sålt av delar av er verksamhet inom ägarledda bolag till Cedra. Känns det tråkigt att lämna kundsegment som länge varit en del av PwC?

– Här vill jag vara noga med att säga: PwC satsar fortfarande på medelstora och entreprenörsdrivna företag där behovet av vår kompetens finns. Den mindre del av segmentet som var föremål för avyttringen gäller kunder som inte på samma sätt har nytta av ett globalt varumärke och som inte har behovet av bredden hos en mängd olika kompetenser. För de kunderna blir Cedra en väldigt bra hamn, motpart och rådgivare framåt, och det är vi stolta över att kunna erbjuda.  

Är ni helt trygga med att det här är rätt väg att gå?

– Vi ser andra större byråer som går samma väg som vi med ambitionen att vara relevanta utifrån kapacitet, kompetens och fokus.  

Men olika byråer gör olika bedömningar, EY ligger kvar med redovisning och ett stort antal kontor?

– Ja, och jag tror att det kan bero på vilken grundplatta man står på från början och hur strukturen i ens nätverk ser ut. Vi har väl alla olika nulägen som vi utgår ifrån. Men även om det ter sig lite olika för olika byråer så tror jag att vi i grunden gör ungefär samma analys när det gäller vår riktning och utveckling.  

Eftersom ni blivit avsiktligt mindre genom att avyttra närmare 300 medarbetare till Cedra så förefaller det inte vara ett självändamål att bli större. Är målet snarare att bli mer lönsamt per medarbetare?

– Man kan bli avsiktligt mindre för att gå på en tillväxtagenda, och vi ser framför oss en tillväxt för PwC. Vi har mycket att erbjuda marknaden och har en attraktivitet att bygga vidare på som gör att vi kommer att kunna växa.  

Vilka företag utgör den huvudsakliga målgruppen för PwC i dag?

– Den utvecklingen som PwC bedriver handlar väldigt mycket om att serva nätverksföretag. Att gå mot en väldigt stor middle-market där vi ser att våra kompetenser är relevanta. Vi vill också kunna göra skillnad ur ett samhällsperspektiv genom att vara en relevant rådgivare för tillväxtbolag. Kärnan i vårt erbjudande är att vi kan erbjuda många olika kompetensområden och att vi kan vara med hela vägen på en utvecklingsresa från tillväxtbolag och uppåt. Vi finns för en stor middle-market och för noterade bolag och också för en stor private equity-industri.  

Finns det något segment av marknaden där du vill satsa särskilt på att växa?

– I dag är vi väldigt stora och välkända inom revision och vi är också väldigt starka som skattekonsulter, men jag hoppas att vi ska kunna förädla och lyfta vår rådgivningsverksamhet.  

På vilket sätt kan ni förädla rådgivningen?

– Det handlar om att utveckla vår kompetens men också om att visa upp den kompetens vi redan har, både i Sverige och i vårt globala nätverk. Det kan finnas rådgivningsdelar där vi kan bli mer kända än vi är i dag. För att kunna växa på rådgivningssidan behöver vi bygga relationer och ha breda samtal med kunderna.  

Hur ser du på utvecklingen med PE-backade revisionskoncerner?

– Konsolideringen skapar möjligheter för de nya bolagen att göra nödvändiga investeringar i teknik. Jag tror att det är väldigt klokt av dem att gå samman kring teknikutveckling för att kunna tillfredsställa både medarbetarnas behov av kompetensutveckling och kundernas krav på bra service.  

När du tänker på Azets och Cedra, känner du att de har sitt eget kundsegment och därför inte utgör ett hot mot PwC?

– Vi kommer att mötas ute på marknaden och det är klart att det kommer att uppstå konkurrens. Men det finns ett stort behov på marknaden av revision och assurance i det bredare perspektivet. Efterfrågan har nästan varit större än vad marknaden kunnat tillgodose. Jag tror att storbyråerna och de nya spelarna kommer att komplettera varandra snarare än att konkurrera. 

Cedra vill ha de bästa revisorerna och konkurrerar genom snabbare karriärvägar med tidig möjlighet att bli delägare – är det någonting som ni behöver möta?

– Jag tror att vi precis som branschen i stort redan har förändrat oss. Det gäller att alltid vara lyhörd för närvärld och omvärld. För att vara en relevant spelare både inom revision och rådgivning behöver vi kombinera olika kompetenser. Och vi behöver vara lyhörda för megatrender, det som sker i omvärlden, behovet hos kunderna och vad talanger efterfrågar. Teknikutvecklingen kommer också ge andra typer av karriärvägar inom företaget.  

Kommer karriärtrappan att förändras?

– Jag tror att vi kommer se en utveckling även där, men den största delen av utvecklingen som jag ser framåt handlar om människan och tekniken i kombination, alltså sättet som vi producerar och levererar våra tjänster på. När det gäller AI har vi i dag svårt att greppa vidden av den omställning som kommer. Till exempel att kunna prompta – det är ju en helt ny skill.  

En kanske lite filosofisk fråga: Skulle PwC om det vore möjligt konkurrera ut de andra Big 4-byråerna och ta en jättestor andel av marknaden?

– Nej, det finns inga sådana planer. Vi tror på att en bransch mår bra av konkurrens. Däremot är det vårt mål att vara fortsatt marknadsledande.  

Varför ska man välja PwC som revisionsbyrå?

– Det korta svaret är att vi har människorna, expertisen och tekniken för att på bästa sätt hjälpa våra kunder att dra nytta av de möjligheter som ges i en snabbt föränderlig omvärld. 

 

Läs också:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare