Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
Deloitte och många andra amerikanska företag böjer sig för Trump och skrotar sitt mångfaldsarbete. Nu behöver svenska storbyråer arbeta tillsammans för att stå emot hot och påtryckningar. Det skriver Balans chefredaktör Dan Håfström i en ledarartikel.
text:
Dan Håfström
För ett år sedan för att det var en motståndshandling att arbeta för jämställdhet. Detta apropå det då stundande presidentvalet och hoten mot demokratin i USA. Några månader in på Trumps andra presidentperiod kan vi konstatera att många av farhågorna redan blivit verklighet. Trumpadministrationen har bland annat gått till attack mot arbete för mångfald, jämställdhet och inkludering.
Första steget var att beordra privata företag som har avtal med amerikanska staten att skrota sitt DEI-arbete (diversion, equity and inclusion). Ett företag som snabbt hörsammade uppmaningen var amerikanska Deloitte som meddelade att man lägger ner sina DEI-program. Deloitte, som får in tre miljarder dollar varje år från amerikanska staten, angav att motivet till nedläggningen var viljan till compliance med den nya administrationens regler.
Nästa steg för Trumpadministrationen var att även beordra större företag i EU att följa de nya reglerna och lägga ned sina DEI-program. Varningen har enligt Financial Times skickats från amerikanska ambassader runt om i Europa till företag som har något slags samarbete med den amerikanska staten.
Samma vecka som breven till de europeiska företagen skickades ut där vi går igenom de största svenska byråernas kommunikation kring mångfald, jämställdhet och inkludering. I artikeln beskriver vi hur KPMG i början av 2025 tonade ned innehållet om mångfald och inkludering på sin webbplats. Johanna Westin, Head of Communications på KPMG, kommenterar i artikeln att företaget håller på att göra om sin webbsida men på intet sätt har ändrat sina ståndpunkter vad gäller DEI.
Artikeln rönte stort intresse bland läsarna, i form av visningar och klick på LinkedIn, men är bland de minst lajkade artiklarna i tidningens historia. Att man väljer att läsa men inte lajka en artikel kan ha vitt skilda orsaker. I det här fallet tror jag att ämnet är så pass känsligt att många vill undvika att bli förknippade med artikeln genom en like eller en kommentar.
Trump och hans allierade arbetar med skrämsel som taktik. De vill skrämma till lydnad och tystnad. Faktiskt försökte de skrämma Deloitte redan flera månader innan presidentvalet då Donald Trumps son, Donald Trump Jr, antydde att man borde sätta stopp för den statliga pengarullningen till Deloitte. Anledningen den gången hade inget med mångfald att göra, utan handlade i stället om att en av företagets anställda läckt att den nuvarande vicepresidenten JD Vance fällt negativa uttalanden om Donald Trump.
Om en artikel i Balans får många likes eller inte är skit samma. Men den tystnadskultur och rädsla som just nu hotar att breda ut sig även i vår bransch och vårt land är inte skit samma. Jag skulle vilja se våra största svenska byråer samarbeta kring hur de ska möta hot och påverkanskampanjer utifrån. Jag skulle ju vilja se att de gemensamt tar ställning för öppenhet och transparens och uppmuntrar sina medarbetare att säga sin mening. Inte minst när det gäller jämställdhet, mångfald och inkludering.