Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2025.03.25
KPMG Sverige har ersatt rubriken Mångfald & Inkludering med “Värderingar och kultur” på sin webbsida. Begreppet “inkludering” nämns i betydligt mindre utsträckning och en text som handlar om IDE (inclusion, diversion and equity) har tagits bort.
text:
Dan Håfström, Mikael K Jansson
Nyligen publicerade Balans sin årliga jämställdhetsundersökning. Som en uppföljning till jämställdhetsundersökningen har vi tittat på om de största svenska byråerna har förändrat sin kommunikation vad gäller mångfald, jämställdhet och inkludering. Frågan är intressant bland annat eftersom många stora företag i USA valt att skala ned och tona ned sitt arbete och kommunikation kring mångfald, jämställdhet och inkludering.
Vår granskning visar att de flesta svenska byråer hittills inte gjort några större förändringar av kommunikationen på sina webbplatser. Men det finns undantag. En byrå som tydligt har förändrat sin kommunikation vad gäller mångfald, jämställdhet och inkludering är KPMG. Tidigare hade KPMG en undersida på sin webb med rubriken “Mångfald & Inkludering”, den sidan är nu ersatt med en sida som har rubriken “Värderingar och kultur”. På den nya sidan har begreppet inkludering en mindre framträdande ställning och ett stycke som handlar om projekt för att främja IDE (inclusion, diversion and equity) har tagits bort på den nya sidan.
Med tjänsten Wayback Machine går det att se hur specifika webbsidor såg ut vid givna tillfällen. Nedan länkar visar KPMG:s båda sidor i januari respektive mars:
Johanna Westin, Head of Communications på KPMG Sverige, skriver i ett mejl till Balans att förändringarna har att göra med att byrån lanserat en ny version av kpmg.se, där man har sett över allt innehåll och även bytt till engelska som huvudspråk på merparten av sina sidor.
– Vi har precis lanserat en uppdaterad version av kpmg.se och därmed även sett över allt innehåll. Det är fortfarande ett pågående arbete och inget vi på något sätt avsiktligen har förändrat, skriver Johanna Westin.
– Tack för att du uppmärksammar oss på det. Det finns absolut ingen baktanke kring att i mindre utsträckning använda ordet ”inkludering”. KPMG Sweden Group har inga planer på att göra förändringar kring våra värderingar, kring hur vi ser på jämställdhet, inkludering och mångfald eller på något sätt ta bort information från vår webbplats med information kring detta utan vi kommer se över detta omgående.
– Vi inom KPMG Sweden Group (Sverige, Lettland och Litauen) har ett ansvar för att skapa en miljö där alla har lika stora möjligheter att lyckas och trivas. Detta har varit kärnan i vår kultur under många år och är en del av våra värderingar och vår affärsstrategi. Vi kommer att fortsätta fokusera på att skapa en känsla av tillhörighet och för att bidra med olika perspektiv och erfarenheter – något vi tror skapar bäst förutsättningar för såväl medarbetare, kunder och samhället.