Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Yrkesvardag

2022.11.16

Nybyggarna – om livet efter storbyrån

De hade aldrig tänkt lämna storbyråns trygga famn. Men ödet ville ­annorlunda. En efter en bröt de upp och ­skapade egna verksamheter. Balans ger sig ut i Sverige och träffar branschens ­nybyggare.

text:

Dan Håfström

illustration:

Emma Hanquist

1: Uppbrott och nybygge

Kontor efter kontor hade lagts ner och år 2020 lämnade PwC Dalarna helt och hållet. Men två av medarbetarna, de auktoriserade revisorerna Emil Forsling och Anders Hvittfeldt, fick frågan om de ville ta över verksamheten.

Emil Forsling, Qrev.

– Jag hade jobbat för PwC i 22 år och var ganska insnöad på att PwC var det bästa som fanns. Jag tycker fortfarande att det är ett jättefint företag, men valet jag hade var att stanna kvar i PwC och flytta från Dalarna, eller stanna kvar i ­Dalarna och starta eget, säger Emil Forsling.

Han ville inte överge hembygden och insåg också att PwC skulle lämna ett stort ­tomrum efter sig lokalt.

– Under min tid på PwC hade vi till 90 procent jobbat med kunder i Dalarna och jag undrade hur det skulle bli för de företagarna, och för regionen med förlorade ­arbetstillfällen, säger Emil Forsling.

Emil Forsling och Anders Hvittfeldt sonderade terrängen bland sina kollegor. Ganska snart hade de fått ihop en grupp på sju personer. Tillsammans startade de revisionsbyrån Qrev.

Störst i Dalarna. Emil Forsling och Frida Sandin är två av delägarna i Qrev.

– Det var ett jättestort steg. Utöver de sju delägarna fick vi med alla våra tidigare kollegor från PwC och blev i ett slag den största aktören inom revision i hela Dalarna.

Fem dagsritter norrut, närmare bestämt i Luleå, finns en hel koloni av nybyggare. En av dem, den auktoriserade redovisningskonsulten Malin Mäntyranta, trodde länge att hon aldrig skulle lämna EY. I själva verket var hon så fäst vid EY att hon lekte med tanken att tatuera in loggan på armen.

– Som tur var blev det aldrig någon tatuering, säger Malin Mäntyranta.

Yvonne Hendler, Money Sverige.

Den som stod för nybyggarandan, åtminstone till en början, var inte hon själv utan före detta kollegan på EY, den auktoriserade revisorn Yvonne Hendler. Efter drygt sex år på Deloitte och närmare 18 år på EY så var Yvonne Hendler själv en utpräglad storbyråspelare. Men under de sista åren som kontorschef i Luleå tappade hon arbetsglädjen.

– Jag upplevde att allting blev väldigt styrt uppifrån och jag kände mig som en nickedocka som inte hade nog med tid för varken kunder eller medarbetare. Jag bestämde mig då för att lämna branschen, berättar Yvonne Hendler.

”Jag kände mig som en nickedocka som inte hade nog med tid för varken kunder ­eller medarbetare.”
Yvonne Hendler, Money Sverige

När Yvonne Hendler så småningom valde att återgå till branschen och starta egna byrån Money Sverige valde även Malin Mäntyranta att starta egen redovisningsbyrå. I samband med Aspia-affären upplevde hon att det blev ”råddigt i branschen” och tyckte att det kändes helt rätt när Yvonne Hendler föreslog att de skulle slå sig ihop. Ytterligare en tidigare kollega, auktoriserade revisorn Mikael Boström, ville vara med, och i dag driver de kombi­byrån Money Sverige tillsammans. Namnet?

– Ja, vår business handlar ju trots allt om pengar, säger Yvonne Hendler.

2: Kunderna då?

Mattias Ericsson, Dalacc.

De flesta nybyggarna pratar om oron över att lämna storbyrån, starta eget och … inte få några kunder. En oro som dock sällan verkar befogad. Tillbaka i Dalarna, i Ludvika, träffar vi Mattias Ericson, auktoriserad revisor och Rose-Marie Engström, redovisningskonsult, som äger kombibyrån Dalacc. De lärde känna varandra på PwC, där de  arbetade tillsammans i 15 år. På grund av Aspia-­affären lämnade Mattias Ericson branschen helt, medan Rose-Marie Engström jobbade på Aspia i drygt ett år innan hon också lämnade. Sommaren 2020, när Mattias Ericsons konkurrensklausul med PwC hade löpt ut, möttes de för en lunch på stan.

– Vi insåg att om det var någon gång vi skulle slå till och starta eget så var det nu, säger Mattias Ericson.

– Då var även Aspia på väg att lämna Ludvika så det fanns egentligen ingen större lokal aktör att konkurrera med varken inom redovisning eller revision, säger Rose-Marie Engström.

De skaffade kontor i den gamla post­byggnaden på Stor­gatan och rekryt­erade snabbt fem tidigare ar­bets­kamrater. Med kontor, medarbetare och inköpta programvaror på plats var det bara en sak som fattades – kunderna.

– Det var med viss oro som jag ­började ringa runt till gamla kontakter, säger Mattias Ericsson.

Men hans oro försvann snabbt. Kanske slog han rent av någon form av världsrekord i effektiva säljsamtal.

– Jo, det gick bra. På de 30 första samtalen fick jag 29 kunder.

Ulrika Öhlund, Ready.

Två av de nybyggare vi träffar u­tmärker sig för i särklass längst karriär på storbyrå innan uppbrottet. Hans Öystilä, auktoriserad revisor och Ulrika Öhlund, auktoriserad revisor och auktoriserad redovisningskonsult, var under nästan 30 år kollegor och hade olika chefspositioner på KPMG. Även för dem var det förändrade villkor i samband med Aspia-affären som fick arbetslivet att ta nya vägar. Beslutet att lämna storbyrån var långt ifrån lätt.

– Jag grät i en vecka efter beskedet om försäljningen till Aspia, det var hemskt. En bidragande orsak till att jag trivdes så bra på KPMG var kombinationen av att kunna jobba med revision hos några kunder och hos andra kunder få hjälpa till med bokslut och årsredovisningar. Efter några månader blev avsaknaden av redovisningsuppdragen så stor att jag bestämde mig för att starta eget, säger Ulrika Öhlund.

När hon väl tagit beslutet så följde Hans Öystilä efter. Tillsammans startade de kombibyrån Ready. Även Hans Öystilä vittnar om osäkerheten över hur många kunder den nya byrån skulle få.

”Efter några ­månader blev avsaknaden av redovisningsuppdragen så stor att jag bestämde mig för att starta eget.”
Ulrika Öhlund, Ready
Hans Öystilä, Ready.

– Jag hade alltid till befintliga och potentiella kunder lyft fram ­fördelarna med att finnas vid en storbyrå och eftersom vi inte kunde kontakta någon kund förrän strax innan vi lämnade KPMG visste vi inte alls hur kunderna skulle göra. Våra större revisionsuppdrag lämnades över till andra auktoriserade revisorer på KPMG. Sedan hade vi en dialog med ledningen om vilka kunder vi kunde kontakta, en dialog som underlättades av att varken jag eller Ulrika Öhlund hade varit delägare, säger Hans Öystilä.

Väldigt snart stod det klart att deras gamla kunder var mycket lojala.

– Det blev tydligt att kunderna värderade det personliga förtroendet som vi hade byggt upp högre än storbyråns varumärke, säger Ulrika Öhlund.

– Nu har vi hållit på i drygt tre år och passerade nyligen 300 kunder utan att ha ägnat en enda timme åt marknadsföring, säger Hans Öystilä.

Nystart i gammal postbyggnad. Mattias Ericsson och Rose-Marie Engström är delägare i kombibyrån Dalacc.

3: Liten är stark

Helena Fälton Björkman, Advise Revision.

Varför har nybyggarna så lätt att skaffa kunder? Förutom väl vårdat förtroende verkar småskaligheten vara en viktig faktor. Vi drar söderut, genom den småländska skogen, och hamnar i Växjö. Helena Fälton Björkman, auktoriserad revisor, är den av våra nybyggare som har längst erfarenhet som egen företagare. Redan 2007 startade hon Advice Revision tillsammans med tidigare kollegan från KPMG, den auktoriserade revisorn Raine Svensson.

– Det är ganska ovanligt att revisorer får chansen att driva företag, men jag märkte snart att jag tyckte det var roligt, säger Helena Fälton Björkman.

Ganska länge var de bara två men efter några år ökade förfrågningarna från kunder, samtidigt som KPMG och övriga storbyråer tappade medarbetare lokalt. Helena började anställa folk och fick en helt ny roll med personalansvar.

– Att ha ansvar för att mina kollegor trivs och vill stanna är nog det som har utvecklat mig mest på det ­personliga planet, säger Helena Fälton Björkman.

I dag har Advice Revision tio medarbetare, men skulle kunna vara fler.

– Det som begränsar oss är att det är svårt att få tag på kompetenta personer att anställa. Som det är nu tackar vi nej till en del kunder för att inte riskera att vi blir helt utarbetade. Men vi har heller ingen ambition att växa jättemycket. Vi gillar att vara en ”mindre” byrå.

Liksom flera andra nybyggare ser hon småskaligheten och närheten till sina kunder som en stor styrka.

– Många kunder väljer att söka upp oss i stället för storbyråerna, de vill ha ­personlig kontakt och kunna ­komma förbi på en kaffe. För mig är det ett roligt sätt att jobba. Jag känner mig behövd och när man bygger relationer leder det också till att upp­dragen får mer utrymme för rådgivning och ­konsultation.

Emil Forsling på Qrev i Dalarna har liknande erfarenheter: likheten i storlek mellan kund och byrå ökar identifikationen.

– Våra kunder driver små eller medel­stora företag, och vår byrå är just ett sådant företag. Det gör att kunderna känner sig jämställda med oss. De känner att ”vi är som dom ”, säger Emil Forsling.

Bestämmer själva. Malin Mäntyranta, Mikael Boström och Yvonne Hendler drog igång Money Sverige för att få större frihet.

4: Digitaliseringen

Frida Sandin, Qrev.

Det sägs ibland att digitaliseringen och den snabba tekniska utvecklingen skulle göra det svårt att hänga med utan den stora byråns resurser. Frida Sandin, som med sina 34 år är yngst av Qrevs sju delägare, håller bara delvis med.

– Teknikutvecklingen är inte ett hinder för att driva en bra verksamhet, men det är omöjligt för oss att ligga i framkant. Storbyråerna tar fram egna revisions- och analyssystem medan vi förlitar oss på system som redan finns på marknaden, säger Frida Sandin.

Qrev övertog sina lokaler från PwC, men när det gällde it och teknik fanns ingenting.

– Det system vi arbetade med ­tidigare ägde ju PwC, så vi fick börja från scratch, säger Frida Sandin.

Qrev analyserade marknaden, hämtade in offerter och utvärderade olika leverantörer. När det gällde revisions­system fastnade Frida  Sandin och kollegorna för en leverantör (Hogia) med planer för ett fram­tida molnbaserat revisionssystem.

– Utmaningen är inte att köpa in ­saker, utan att lära sig använda tekniken och göra revisionen så effektiv som möjlig. Vi rivstartade med att system­leverantören höll i en utbildning redan under vår första arbetsdag. Sen har vi fortsatt med ­organiserat erfarenhetsutbyte ­internt för att kunna lära av varandra.

Qrev har som mål att verksamheten ska vara helt digitaliserad. Men Frida Sandin och kollegorna vill samtidigt vara lyhörda för kundernas ­önskemål.

– Vi har kunder som uppskattar att både revision och kommunikation sker helt digitalt, men även de som vill att vi kommer ut och gör ­revisionen på plats. Personligen gillar jag att ­besöka kunderna. Du får en helt annan förståelse för verksamheten om du lär känna människan bakom siffrorna.

5: Framtiden

Tintti Dahlin, Natural Numbers.

Hur ser nybyggarnas framtid ut? En som har många tankar är Tintti Dahlin som hoppade av en lovande karriär på programvaruproducenten Visma för att grunda redovisningsbyrån Natural Numbers, nominerad till årets framtidsbyrå 2021. Tintti Dahlin ser kombinationen av nybyggarnas stora förtroendekapital hos sina kunder och deras flexibilitet som en utmärkt grund att stå på för att möta framtida utmaningar.

– De fristående byråerna har en fördel av att vara snabbfotade och ha korta beslutsvägar. Säkert har de ­också lättare att få med sina kunder på att prova nya former av sam­arbeten, säger Tintti Dahlin.

”De fristående ­byråerna har en fördel av att vara snabbfotade och ha korta beslutsvägar.”
Tintti Dahlin, Natural Numbers

Liksom många i branschen anser han att byråerna behöver bredda sitt erbjudande när automatiseringen gör att de traditionella bokföringsuppgifterna alltmer försvinner. Han tror att branschen kommer att koppla samman ekonomi och välmående på ett helt annat sätt än i dag.

– Jag tror att byråer kommer ha ett helhetsperspektiv på både medarbetare och kunder som bland annat innebär att de vidgar begreppet rådgivning till att omfatta mer ren affärsutveckling, men även personlig utveckling.

Han tycker att redovisning och finansiella perspektiv är en utmärkt utgångspunkt för att jobba med ­mjuka värden.

– En intressant tjänst är att titta på habits, alltså att analysera vad ägarna och medarbetarna gör under sina arbetsdagar och vad som går att optimera, eller till och med plocka bort, utifrån vilka långsiktiga mål verksamheten har. Jag är övertygad om att väldigt många företag skulle kunna sänka arbetstiden och ändå öka produktiviteten.

Vi lämnar nybyggarna för den här gången med insikten om att de lever och frodas:

I Luleå letar Ready efter ytterligare en revisor för att möta marknadens efterfrågan och Money Sverige är på god väg mot målet att bli 20 medarbetare. I Växjö fortsätter Advice Revision att få in nya kunder utan att märka av konkurrens från vare sig storbyråer eller andra nybyggare. I Dalarna har Dalacc för länge sen passerat 200 kunder och Qrev som öppnat upp flera av de kontor som PwC en gång lade ner finns nu i Falun, Mora, Avesta, Leksand, Söderhamn och Uppsala.

 

Nybyggarnas värld

Gott om krävande utmaningar men också rikt på ­belöningar, till exempel lojala kunder som gärna kommer förbi på en kopp kaffe. Så här är livet på nybyggarbyrån:

 

1. Uppbrottet 

  • Många har trivts väldigt bra på sin storbyrå. 
  • Uppbrottet är ofta påverkat av omorganisation och ändrade ­prioriteringar.
  • Utlösande faktor kan vara känsla av maktlöshet.
  • Det avgörande för att våga är ­sällskap: Att göra det tillsammans.

 

2. Glädje­skapande

  • Få chans att driva företag och bli ägare/delägare.
  • Välja inriktning på ­verksamheten själv.
  • Växa som människa genom ­personalansvar.
  • Bredare arbetsupp­gifter i ­stället för storbyråns ­specialisering.

 

3. Utmaningar

  • Hitta kompetenta med­arbetare med erfarenhet.
  • Bygga upp nätverk som kompletterar inom områden där man saknar kompetens.
  • Hitta en prisnivå som passar ­kundkretsen utan att hamna för lågt.
  • Hålla sig uppdaterad kring regelverk, till exempel kring penningtvätt.

 

4. Arbetsmiljö

  • Vill skapa en arbetsplats där de själva trivs.
  • Vill minska stressen och få bort övertid.
  • Flexibla vad gäller hemarbete.
  • Skapar roliga aktiviteter som bygger teamet.

 

5. Kunderna

  • Väldigt lojala.
  • Värderar personlig kontakt högre än byråns varumärke.
  • Uppskattar att nybyggarna är småföretagare, ”som dom själva”. 
  • Kommer gärna förbi på en kaffe.
  • Domineras helt av mindre och medelstora företag.

 

6. Digitalisering

  • Utmanande men roligt att bygga upp sin egen it-struktur. 
  • Har inga ambitioner att leda utvecklingen.
  • Förlitar sig på standardsystem inom revision och redovisning.
  • Beroende av goda samarbeten med it-konsulter och support.
  • Vill arbeta helt digitalt men ­anpassar sig efter kunderna. </span

 

7. Framtidsmål

  • Vill växa i takt med ­medarbetare och kunder.
  • Ser ingen mening med expansion för sakens skull.
Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare