I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

E-faktura – vi listar alla fördelar

E-faktura är det snabbaste och mest säkra sättet att skicka och ta emot fakturor. Här går vi igenom vad e-faktura är och fördelarna för såväl redovisningskonsulter och byråer som för deras kunder – företagen. 

E-faktura är en faktura i elektronisk form som levereras direkt till en bank (om man är en privatperson) eller ett ekonomisystem (om man är ett företag), där alla uppgifter – avsändare, belopp, datum och moms – fylls i automatiskt. En e-faktura tar inte omvägen via ett e-postprogram och kräver därför inte någon manuell hantering.

Skapar utrymme för rådgivning

När företag kan skicka och ta emot e-faktura tar de ett viktigt och rejält kliv mot det vi idag kallar för automatisk bokföring, ekonomisystemet hämtar in data från andra plattformar, tolkar informationen med hjälp av historiska mönster, ger förslag och bokför transaktioner automatiskt. Konsultens roll handlar då mindre om att kontrollera att bokföringen är korrekt, och mer om att hantera avvikelser och insikter som flaggas upp av programmet.

Automatisk bokföring skapar helt enkelt förutsättningar för konsulter att jobba mer med kvalificerad rådgivning och just därför är e-faktura även en viktig kugge i ett modernt samarbete mellan byråer och företag.

Här listar vi 6 fördelar med att skicka e-faktura

  • Effektivt – företagen sparar tid på att inte behöva skriva ut, frankera och posta pappersfakturor, eller exportera digitala fakturor till pdf:er och maila ut
  • Bra för miljön – de kan skippa fakturor på papper, eller pdf:er som ska skrivas ut
  • Snabbare betalningar – fakturorna går ut och betalningarna kommer in snabbare. Det ger företagen en starkare likviditet
  • Bättre kontroll – alla fakturor finns samlade på en plats
  • Enklare även för företagens kunder eftersom många av uppgifterna redan är ifyllda när det är dags för betalning
  • Säkrare – förifyllda uppgifter minskar också risken för fel jämfört med manuell inmatning

Tänk på! De som ska ta emot e-faktura behöver ha ett program eller system som har stöd för att göra det.

Här listar vi 6 fördelar med att ta emot e-faktura

  • Ingen pappershantering – företagen kan arkivera fakturorna digitalt
  • Allt på ett ställe – fakturorna kommer in som original och mellanlandar inte i mailen. Det innebär att man inte måste föra över informationen till andra ställen för att säkerställa att det är sparat.
  • Sparar tid – de slipper mata in uppgifter manuellt
  • Säkrare – genom att slippa manuell inmatning minskar även risken för fel
  • Fakturorna bokförs automatiskt
  • Bättre kontroll – det är enklare att söka och kolla upp en digital faktura i efterhand

Kom igång med e-faktura – så gör ni

Redovisningskonsulter har en viktig roll att spela när det gäller att få fler företag att skicka och ta emot e-faktura. Börja med att kommunicera fördelarna, vilken skillnad det faktiskt kan göra i företagens vardag. Både rent praktiskt, att de sparar tid och får en säkrare hantering – men också hur det påverkar samarbetet med redovisningsbyrån. Att e-faktura skapar mer utrymme för stöd i deras företagande.

I nästa steg är det dags att aktivera tjänsten. Om ett företag vill skicka e-faktura måste de bjuda in sina kunder och leverantörer. Om ett företag vill ta emot e-faktura behöver det informera sina leverantörer om att det föredrar e-faktura.

Andra regler för offentlig upphandling

Sedan 2019 måste företag som levererar varor eller tjänster till någon av Sveriges kommuner, regioner eller statliga myndigheter skicka e-faktura. Lagkravet gäller alla offentliga upphandlingar, inklusive direktupphandlingar, och innebär att alla pappersfakturor och pdf-fakturor till offentliga organisationer måste styras om till e-faktura.

Kan bli obligatoriskt

E-faktura är inte bara en viktig fråga i redovisningsbranschen. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har tillsammans med Skatteverket och Bolagsverket uppmanat regeringen att utreda om det ska bli obligatoriskt för företag och offentlig förvaltning att använda e-faktura. Bakgrunden är att man vill snabba på digitaliseringen inom såväl näringslivet som myndighetssverige.

hittar du som är redovisningskonsult ännu mer kunskap och inspiration som gör att du kan forma framgångsrika företag tillsammans med dina kunder – och oss.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare