Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
"Börja med att definiera vilken målgrupp ni vill attrahera och förstå vad den målgruppen prioriterar", tipsar Emil Adén, Sverigechef på undersökningsföretaget Universum.
Karriär

2024.04.24

Så blir EY och PwC populära bland studenter

Att bli populär som arbetsgivare är inget 100-metersrace, det är ett långlopp som kräver rätt strategi och långsiktigt arbete. Det menar Emil Adén, Sverigechef för undersökningsföretaget Universum, som årligen rankar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland landets studenter. Här delar han med sig av sina bästa tips.

text:

Kristina Israelsson

Analysföretaget Universum genomför varje år Sveriges största studentundersökning för att ta reda på hur studenter uppfattar olika arbetsgivare och vilka arbetsgivare de helst vill jobba för. 2024 års undersökning besvarades av cirka 23 400 studenter från 34 olika universitet och högskolor. På årets rankinglista med Sveriges attraktivaste arbetsgivare bland ekonomistudenter syns flera av de större byråerna. I topp hamnar EY som kvalar in på 10-i-topplistan. Även KPMG, Deloitte och Aspia klättrar från fjolårets undersökning medan PwC tappar några placeringar, men landar ändå på en tolfteplats.

Hur hamnar byråerna på Universums lista?

Emil Adén, Sverigechef för undersökningsföretaget Universum berättar att varje studieinriktning har en lista med arbetsgivare som representerar de mest relevanta arbetsgivarna för just den gruppen. Listorna består av 100-200 arbetsgivare och årligen byts upp till 10 procent av listan ut. Det går att nominera sitt företag som kandidat till listan via Universums hemsida.

– De nominerade arbetsgivarna bedöms och valideras sedan av Universums research-team och de som anses vara tillräckligt relevanta får plats på listan, säger Emil Adén.

Vad utmärker de arbetsgivare som hamnar i topp flera år i rad?

Emil Adén listar tre saker som skapar attraktivitet och hög placering i studentrankingen:

  1. Att företaget aktivt arbetat med employer branding mot målgruppen. Här har vi tex väldigt tydliga exempel bland B2B-aktörer inom professionals services, till exempel EY, PwC samt management- och teknikkonsulter som McKinsey och Sweco.
  2. Att företaget står för och aktivt kommunicerar sådant som målgruppen prioriterar. I dessa tider av trygghets- och lönefokus kommer branscher och arbetsgivare som förknippas med stabilitet och trygghet bli mer attraktiva.
  3. Att företaget har ett starkt konsumentvarumärke. Här har vi exempel som exempelvis Google, IKEA och Volvo.

Vilken roll spelar listan när studenter väljer arbetsgivare?

– Vi ställer inte den frågan i själva undersökningen, men vår uppfattning, efter att ha arbetat med detta länge och även samarbetat med många kårer och studentorganisationer är att den påverkar valet av arbetsgivare. Listan når många och arbetsgivarna använder sin placering aktivt i sin kommunikation. Dessutom ser föräldrar och vänner listan och vi vet via våra undersökningar att studenternas val av arbetsgivare påverkas av just dessa personer.

Hur gör man som arbetsgivare enligt er på Universum för att bli populär bland studenter?

– Börja med att definiera vilken målgrupp ni vill attrahera och förstå vad den målgruppen prioriterar och tycker är viktigt. Definiera sedan ett arbetsgivarerbjudande för målgruppen som stämmer överens med nuvarande medarbetares upplevelse, ligger i linje med vart ni är på väg som verksamhet och är attraktivt för målgruppen. Ta fram en kommunikationsplan för var ni ska synas och med vilka budskap. Genomför planen, mät, följ upp, justera och fortsätt. Det gäller att vara uthållig och tänka långsiktigt.

Finns det någon gemensam nämnare för de arbetsgivare inom revisons-och rådgivningsbranschen som är med på listan?

Ja, att de alla ser studenter som en kritisk målgrupp och tar employer branding på allra största allvar. De som ligger högt upp har insett att de behöver jobba aktivt med attraktivitetsfrågorna.

 

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland ekonomistudenter 2024 –

  1. Spotify
  2. Google
  3. Swedbank
  4. J.P. Morgan
  5. Goldman Sachs
  6. SEB
  7. McKinsey & Company
  8. EY
  9. Volvo Group
  10. Handelsbanken

Andra arbetsgivare inom revisions- och redovisningsbranschen som hamnade bland de 100 främsta på Universums lista:

  • PwC (12)
  • KPMG (20)
  • Deloitte (21)
  • Grant Thornton (30)
  • Fortnox (54)
  • Visma (60)
  • Aspia (62)

 

Källa: Universum

 

Läs också: 

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare