Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Yrkesvardag

2021.11.09

5 tips – så hanteras ansökan om korttidsstöd snabbt

Ska du hjälpa din kund att ansöka om korttidsstöd för juli till och med september? Här är fem tips för att ansökan ska hanteras snabbt.

3 november öppnade ansökningsperioden för att söka korttidsstöd för juli till och med september. Stödet söks hos Tillväxtverket och myndigheten uppmanar alla att vara noga då det går snabbare att handlägga en korrekt ifylld ansökan där rätt underlag är bifogat.

På sin webb tipsar Tillväxtverket om följande:

1. Påbörja ansökan i tid

30 november är sista dag att skicka in ansökan för stödperioden. Företag som inte fått beslut på tidigare ansökan men som vill söka stöd för perioden juli till och med september måste lämna in sin ansökan mellan 3 och 30 november.

2. Skicka inte in flera ansökningar

Om kompletteringar eller ändringar behöver göras ska detta göras i den redan inskickade ansökan. En ny ansökan leder till att handläggningen tar längre tid. Om stödet avser permitterad personal från flera driftsenheter ska en samlad ansökan göras för alla driftsenheter om de har samma organisationsnummer. Ett organisationsnummer = en ansökan.

3. Bifoga avtal

Om du har kollektivavtal ska följande skickas in: centralt kollektivavtal, lokalt kollektivavtal, eventuella bilagor. Om kollektivavtal saknas ska skriftliga avtal mellan arbetsgivaren och arbetstagaren skickas in.

4. Se till att mejladressen är rätt

Har mejladressen blivit fel går den att ändra i Min ansökan under Min profil på Tillväxtverkets webb.

5. Kontrollera uppgifterna

Ta god tid på dig och var noga när du fyller i ansökan.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare