I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

Tid för det egna entreprenörskapet föder framgång

Handen på hjärtat – hur mycket tid lägger du på din egen verksamhet? Vi ger dig de bästa tipsen att ta med dig in i ditt eget entreprenörskap.

Att vara redovisningskonsult är att vara med och skapa värde för företagen som är viktiga för hela Sverige. Sunda företag är en förutsättning för ett välmående samhälle och du är med och formar dem.

Om du själv äger eller driver en redovisningsbyrå betyder det att du också är en företagare, och som sådan behöver du prioritera ditt eget bolag.

Ett klokt råd är att avsätta tid för ditt eget entreprenörskap. Det kan vara en liten stund varje dag, någon timme eller två i veckan eller en dag i månaden. Det viktigaste är att du regelbundet frigör tid till att vara företagare. Det underlättar för dig för att hänga med i allt som händer i branschen, teknikutvecklingen och vad som krävs för att vara en bra arbetsgivare.

Här kommer några tips på hur du kan använda den avsatta tiden:

 

Sätt mål

Oavsett om ditt företag är stort eller litet – det ÄR viktigt med mål. Vart är du och byrån på väg och varför är det viktigt att komma dit? Grunden i ett kul och framgångsrikt entreprenörskap är att tänka igenom och formulera sitt why.

Få koll på omvärlden

För att bedöma om målen är rimliga och/eller genomförbara gäller det att ha koll på sin omgivning. Hur gör kollegorna i branschen och i vilken riktning går omvärlden? Omvärldsbevakning, trendspaning och att nätverka är ett bra sätt att trycktesta olika tankar och idéer.

Nya arbetssätt

Jobbar ni på rätt sätt i förhållande till era mål? Är det kvalificerad rådgivning som ska vara er core business behöver ni satsa på arbetssätt som inkluderar smart teknik som automatiserar bort manuella arbetsmoment och skapar sömlösa digitala flöden.

Rätt prismodell

Digitala arbetsflöden och fastpris är två sidor av samma mynt. Genom att jobba digitalt och automatisera arbetsprocesser blir det enklare att sätta fasta priser för olika uppdrag och kunder. Ni skapar utrymme för det som skapar störst värde för kunderna – kloka råd, samarbete och coachning. Men kom ihåg: vad som är rätt prismodell skiljer sig åt från kund till kund. Därför behöver ni olika prismodeller som kan kombineras på olika sätt för att möta kundernas behov.

Rätt kunder

För att nå målet att jobba mer med kvalificerad rådgivning behöver ni också kika på era kunder och vilka nya kunder ni vill ha. För att komma dit ni vill så måste de köpa både era arbetssätt och er prismodell.

Nå ut i rätt kanaler

Om ni väljer bort att samarbeta med vissa kunder behöver ni fylla på med de ni vill jobba med. Och då är det viktigt att du syns i kanaler där dina kunder är. På webben, sociala medier och branschforum.

 

Läs mer:

Med får du tid över till att vara företagare. finns allt du behöver för ett smart samarbete samlat på ett ställe. I centrum finns Digital byrå, hjärtat i vår samarbetsplattform – som ger dig stenkoll på dina kunder, uppdrag och vad som behöver göras.

utgiven av

Ansvarig utgivare