Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2021.03.02 | Uppdaterad: 2021.10.15
Stor satsning på rådgivning, digitalisering i praktiken och kontroll över tiden. Det är tre element som sammanfattar hur JDG Revision jobbar. I höstas nominerades byrån till Årets Framtidsbyrå.
text:
Sofia Hadjipetri Glantz
foto:
Katja Ragnstam
Fokus på rådgivning har JDG Revision egentligen haft de senaste tio åren, ungefär i samband med att FAR:s första framtidsstudie publicerades. Men för cirka två år sen bestämde man sig för att gå all in. Det var då byrån började med paketering av tjänster och fast prissättning.
Under hösten 2020 startade JDG en rådgivningsutbildning för samtliga fjorton medarbetare.
– Alla måste inte bli rådgivare, men alla behöver vara med och förstå behovet av rådgivning. Kundkännedom och affärsmässighet ska finnas hos samtliga. Sedan är det inte meningen att alla på byrån ska kunna leverera alla typer av tjänster, det blir inte bra då, säger Daniel Linsten.
Han är auktoriserad revisor och VD på JDG Revision, som han var med och grundade I Uddevalla 2006. I dag finns man även i Trollhättan och i Kungshamn.
Anna Ingman, auktoriserad revisor och ekonomichef, har också varit med sedan starten och håller numera till på kontoret i Trollhättan.
– Förutom att vi tog tag i att utveckla våra rådgivningstjänster, såg vi också över hur vi fördelade vår tid. I dag är en av våra styrkor hur vi jobbar med vår planering, det har hjälpt oss alla få bort stress och puckeln på våren, säger hon.
Det ledde till att byrån fick förändra kundernas beteende. Vilket ”98,5 procent reagerade bra på.”
– Kunderna fick helt enkelt börja lämna in material efter våra deadlines. För oss har det blivit fantastiskt mycket bättre, vi har kontroll över situationen och har alltid god tid kvar till våra myndighetsdeadlines, fortsätter Anna Ingman.
Och storstädningen på JDG bara fortsatte den där vintern 2018. Man bestämde sig för att digital expertkompetens behövdes på byrån, varefter man anställde Marika Bjurström, med titeln digital coach och redovisningskonsult. I tjänsten ingår även rollen som säljare.
– Jag håller i utbildningar och hjälper kunderna digitalisera sina affärsverksamheter. Det innebär att jag skannar av marknaden, för att hitta vilka program som skulle kunna funka i de olika branscherna där de befinner sig, berättar hon.
Många kunder lämnar visserligen fortfarande in materialet i pappersbuntar. Men då sköter JDG Revision digitaliseringen av dokumenten.
I höstas blev de nominerade till FAR:s pris Årets Framtidsbyrå, en utnämning de och resten av de nominerade byråerna följde via länk.
– Vi har en hög IT-nivå och började jobba med den interna IT-kommunikationen för många år sedan. Teams, exempelvis, har vi haft i tre år, så vi var rätt inkörda när pandemin kom, säger VD Daniel Linsten.
– Det kostar mycket i tid och pengar att förändra en byrås arbetssätt och har man som byråägare inte förstått det är det verkligen dags att börja planera för förändring, avslutar han.
Kunder
Cirka 400 kunder. Privatägda, samt små- och medelstora företag. Vill gärna ha fler entreprenörsdrivna företag, där ägaren vill utvecklas tillsammans med byrån.
Medarbetare
Eftersträvar en bra mix av personligheter. Vissa ska ha fokus på leverans, andra på förvaltning och kundvård, ytterligare några ska vara orädda. Lägger mycket tid och pengar på teamutbildningar, karriärsutveckling och personlighetsanalyser.
Värdeord
Ett motto som har hängt med i tio år är: Att med personligt engagemang och effektiva lösningar vara den enklaste revisionsbyrån.
Framtidsplaner
Märker en stor efterfrågan på revision, redovisning och framförallt rådgivning från företagare som behöver hjälp med sina bolag. Når en utökad marknad i och med det nya kontoret i Trollhättan.