I annonssamarbete med
Post banner
Yrkesvardag
100% byrå

8 tips – så kan konsulter stötta enskilda firmor

I Sverige finns över 600 000 enskilda firmor. Tillsammans med aktiebolagen representerar de enskilda firmorna 80 procent av alla svenska företag. Här går vi igenom hur redovisningskonsulter kan skapa värde för dem på ett sätt som är hållbart för byrån.

Enskilda näringsidkare är som företagare i största allmänhet. De finns i alla branscher, är i de flesta åldrar, kan vara både män och kvinnor och entreprenörer på såväl hel- som deltid. Det finns både stora och små enskilda firmor och de allra flesta samarbetar med en redovisningsbyrå på ett eller annat sätt.

Skapar 4 av 5 jobb

I redovisningsbranschen finns det byråer som har enskilda firmor som sin nisch. Och så finns det byråer som aktivt väljer att inte jobba med enskilda firmor för att det upplevs svårt att få till lönsamma samarbeten.

Men gemensamt för alla svenska företag är att de skapar 4 av 5 jobb, genererar skatteintäkter för såväl kommuner och regioner som staten, och därför är en viktig kugge i det svenska samhället.

Byråerna kan påverka

Med det sagt vinner vi alla på att alla företag – oavsett bolagsform – får tillgång till den unika kompetens om ekonomi och företagande som redovisningsbyråer sitter på. Och det finns mycket byråer kan göra för att skapa förutsättningar för mer lönsamma och hållbara samarbeten med enskilda firmor.

Tips 1: Automatisera och integrera

Eftersom många enskilda firmor är mindre till storleken, lägger de ofta en större andel av sin omsättning på ekonomiadministration och är mer prismedvetna.

Att då använda system, funktioner och integrationer som förenklar och automatiserar så mycket det går av den löpande redovisningen, är desto viktigare. Det sparar tid för båda parter och gör att ni på byrån kan fokusera på det som faktiskt skapar värde för kunden.

Tips 2: Styr upp samarbetet

Effektiva samarbeten kräver struktur och samsyn. Ta ett helhetsgrepp på kundens verksamhet och ställ frågor även om sådant som inte är kopplat till ekonomi och bokföring. Gå igenom behov, utmaningar och vad som skapar värde för dem redan när ni skriver uppdragsavtalet.

Var tydlig med hur ni på byrån ser på ert samarbete, vad ni förväntar er av kunderna och vad de kan förvänta sig av er. Ju mer uppstyrt samarbetet är, desto mindre tidskrävande är det.

Tips 3: Utbilda kunderna

I stället för att anpassa byråns arbetssätt efter kunderna, utbilda kunderna i varför ni vill och behöver jobba på ett visst sätt. Att det skapar störst värde för dem när ni jobbar smart tillsammans och att ni enkelt kan skala upp när behoven ändras. Berätta att ett löpande samarbete ofta blir mer prisvärt i längden än enstaka punktinsatser.

Tips 4: Stäm av och rapportera varje månad

För att kunna vara bollplank behövs uppdaterad information. Genom att stämma av bokföringen på månadsbasis och rapportera löpande till kunderna kan du vara proaktiv och ge väl underbyggda råd.

Det är också ett utmärkt sätt att etablera en mer kontinuerlig relation med kunderna. En bonus med månadsbokslut är dessutom att mycket av arbetet med årsavslutet redan är gjort när räkenskapsåret är slut.

Välj ett system som stödjer både förenklat årsbokslut och årsbokslut, hämtar bolagsrelaterade siffror automatiskt och har funktioner för att hantera NE-blanketten direkt i programmet.

Tips 5: Fokusera på värde

Att ta betalt för kundvärde i stället för den tiden man lägger ner är ett vanligt råd. Men hur vet man att kunderna verkligen ser värdet? Prata med dem och visa konkreta exempel på när byrån och rådgivningen gör skillnad. Det kan vara att företagets kostnader har minskat, att man har fått skarpare beslutsunderlag eller bättre överblick på ekonomin.

Tips 6: Kom i gång med fastpris

När man väl har ett löpande samarbete med kunderna och de ser att byrån och dess rådgivning gör skillnad är det också enklare att gå över till fastpris. Bryt ut vissa uppdrag, som till exempel månadsavstämning och sätt ett fast pris. Kolla igenom vilka andra uppdrag byrån gör enbart för enskilda firmor och sätt fasta priser även för dem. Testa er fram och se vad som funkar.

Tips 7: Nischa byrån

Löpande bokföring skiljer sig inte nämnvärt åt mellan olika branscher. Däremot finns det skattemässiga skillnader och att bli vass på vad som gäller i vissa segment kan vara ett sätt för en byrå att nischa och marknadsföra sig mot enskilda firmor i de branscherna.

Tips 8: Kommunicera, kommunicera, kommunicera

Att förändra invanda mönster och arbetssätt är både svårt och jobbigt. Både för byrån och kunderna. Kommunikation – att ha en dialog om varför man vill ändra på något, hur det ska gå till och när det ska ske – är A och O. Det är alltid bättre att kommunicera en gång för mycket än en gång för lite. Att lyssna på och prata med kunderna är också ett bra sätt för byrån att skapa och vårda sina mest värdefulla relationer.

 

  • Håll dig uppdaterad om det senaste i redovisningsbranschen på .

utgiven av

Ansvarig utgivare