I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

7 steg som gör dig till en bättre rådgivare

I tuffare tider kan du som är redovisningskonsult göra ännu större skillnad för dina kunder. Genom att ligga steget före, ta initiativet och visa vägen kan du lotsa kunderna genom en osäker och orolig period. Här delar vi med oss av 7 steg som gör dig till en bättre rådgivare.

1. Omvärldsbevaka

I osäkra tider, med höga räntor, ökade kostnader för energi, bränsle och transporter, sämre likviditet samt ett oförutsägbart omvärldsläge, är det svårare att planera sin verksamhet och veta vad man ska göra för att påverka sitt resultat.

Eftersom förändringstakten är hög är det alltid viktigt att omvärldsbevaka – men nu, när det händer så mycket runt omkring oss, måste man lägga lite extra tid på att hänga med i allt som sker, för att kunna bidra med relevanta fakta och väl underbyggda råd. Att omvärldsbevaka är helt enkelt en förutsättning för dig som redovisningskonsult att kunna ligga steget före dina kunder – och hjälpa dem att ta nästa steg

2. Följ upp

En annan förutsättning är uppföljning. Att regelbundet följa upp hur kundernas företag går gör att du kan upptäcka eventuella problem och ta itu med dem i tid.

Genom att till exempel ha koll på att fakturor, skatter och avgifter betalas i tid missar du ingen information och kan komma med förslag på åtgärder innan det är för sent. Andra saker som är bra att följa är värdet på bolagets tillgångar och att tidsplanen i projekt i drabbade branscher följs.

I dag används datadriven intelligens i allt större utsträckning för uppföljning. Då identifieras och flaggas eventuella avvikelser upp på respektive klient direkt i ekonomisystemet.

3. Satsa på din rådgivning

För att kunna vara företagens bästa partner behöver du utveckla de delar av din yrkesroll som skapar störst värde för kunderna. Compliance – att följa lagar och regler och leverera och rapportera rätt nyckeltal i rätt tid – kan alla konsulter. Kvalificerad rådgivning däremot, är inte alla lika bra på. För att bli riktigt vass på det behöver du investera både tid och engagemang.

En viktig faktor för att kunna både satsa och lyckas med sin rådgivning är att jobba smart. 100% digitalt och i nära samarbete med kunderna.

4. Häng med i branschen

Som redovisningskonsult jobbar du med komplexa frågor som ekonomistyrning, löpande redovisning och skatt. Det är områden som kräver både grundläggande kompetens och att du hela tiden håller dig uppdaterad om lagar, regler, trender och branschnyheter.

Att prata med branschkollegor, byta erfarenheter och lära av varandra är en bra väg till att hänga med i en bransch som ändrar sig i en rasande takt. Många leverantörer, branschorganisationer och experter bjussar dessutom på insikter, kunskap och inspiration via webbinarier och andra online-utbildningar.

5. Lyssna på dina kunder

Att vara kommunikativ, att lyssna på sina kunder och kunna förklara för dem hur saker och ting hänger ihop, är viktigt när man jobbar med rådgivning. Varje kund är unik och har unika behov. Att förstå dem och komma med lösningar som anpassade efter deras verksamheter bygger såväl ditt förtroende som er relation.

6. Jobba långsiktigt

Det kan vara svårt att planera för framtiden när man inte ens vet om man kommer att överleva året. Det är den krassa verkligheten för en hel del svenska företag idag. Men som redovisningskonsult ett av dina viktigaste uppdrag att prata framtid med dina kunder. Vilka drömmar och mål har de? Vilka idéer vill de förverkliga? Och hur kommer de dit?

7. Sitt inte stilla i båten

Dina kunder vill att deras verksamheter ska utvecklas på ett eller annat sätt. Det kan handla om att anställa den allra första medarbetaren, investera i en ny, jättedyr maskin, stärka likviditeten i bolaget eller flytta till större lokaler.

Som redovisningskonsult kan du inte sitta stilla i båten utan måste hela tiden anpassa dina råd och strategier efter var i företagslivet dina kunder är, vart de vill och hur fort de vill att det ska gå.

 

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare