Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Foto: Getty Images
Yrkesvardag

2020.04.29

6 tips till lönekonsulten i kristider

Lönekonsulter bör i kristider satsa på att vara proaktiva och följa upp hur det går för kunderna. Det tipsar Maria Törngren, Auktoriserad Lönekonsult FAR på BDO.

text:

Charlotta Marténg

Maria Törngren. Foto. BDO

1. Relationen med kunden

Kunderna befinner sig i en tuff situation med mycket oro och det uppskattas alltid att vi visar empati och frågar hur kunden mår. Din relation med kunden bygger på förtroende, integritet och objektivitet. Ibland kan det vara bra att ta ett steg tillbaka och påminna dig själv om att ni främst har en affärsrelation där du har en viktig uppgift i att bidra med din kompetens

2. Ta betalt

Du säljer din kompetens och dina råd. Även om det kan vara svårt att ta betalt av en kund som är i en ekonomisk kris behöver du som lönekonsult komma ihåg att ni har en affärsrelation, och att du inte kan fungera som en obetald terapeut.

3. Våga hänvisa till specialister

Saknar du kunskap i frågor kunden vill ha hjälp med? Tveka inte att hjälpa kunden genom att hänvisa eller ta hjälp. Felaktiga råd kan bli kostsamma och du kan öka servicen till kunden ytterligare.

4. Kvalitetssäkra

Kvalitetssäkringen blir ännu viktigare i tider då det kommer mycket nya regler och arbetet är stressigt. Stanna upp och dubbelkolla innan du svarar kunden eller skickar en rapport.

5. Dra nytta av erfarenheterna

Skriv ner dina erfarenheter och använd dem till att upprätta en krisplan för ditt företag. Har byrån redan en krisplan? Kanske är det dags att gå igenom och uppdatera den?

6. Säkerhet

Två frågor ställs på sin spets när du jobbar hemifrån. IT-säkerheten och tystnadsplikten. Försök hitta lösningar som fungerar så att du kan förvara material och information på ett säkert sätt, otillgängligt för andra.

Läs mer om ämnet: 

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare