Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2021.06.03
2020 lades 1 400 nya redovisningsbyråer till den växande massan småbyråer som utmanar etablissemanget i redovisningsbranschen. I en färsk marknadsrapport analyserar Jan Söderqvist drivkrafterna bakom förändringen.
text:
Rakel Lennartsson
I dag släpps Vismas marknadsrapport till speciellt utvalda. Balans har tagit del av innehållet och talat med rapportförfattaren Jan Söderqvist, branschexpert på Visma Spcs.
– 2020 startades rekordmånga nya byråer, 1 400 stycken. Normalt sett ligger antalet kring 1 000. Majoriteten av de nystartade byråerna är väldigt små, med 0–3 anställda, men fenomenet är ändå väldigt intressant. I dagsläget finns totalt 22 000 byråer och när antalet hela tiden fylls på underifrån kommer det till slut att få en påverkan på marknaden.
Jan Söderqvist har intervjuat 40 redovisningskonsulter som startat egen byrå under 2020 för att få veta mer om drivkrafterna bakom deras beslut.
Ett viktigt motiv bakom att starta egen byrå är revanschism. I rapporten konstateras att för en majoritet av de som intervjuats hade valt att starta eget för att de varit besvikna på någonting i branschen. Det kan exempelvis vara att man jobbat hårt utan att få möjlighet att utvecklas, att man inte fått bli den som frontar mot kund eller att den nya tekniken lyst med sin frånvaro.
”Avhopparna” som de ibland kallas ser ett behov på marknaden som inte uppfylls av de större byråerna, menar Jan Söderqvist.
– Det kan vara att de stora eller mellanstora byråerna inte utnyttjar tekniken. Ibland handlar det om den lokala anknytningen, när en större byrå lägger ner på en ort kan en liten byrå fylla tomrummet.
De små byråerna konkurrerar ofta med priset, vilket säger någonting om de större byråernas marginaler, och hur de fördelas mellan anställda och delägare. Flera av dem konstaterar att de kan tjäna mer pengar på egen hand än som anställd, trots att de håller lägre pris.
– Det är absolut utmanande för branschen, säger Jan Söderqvist och fortsätter:
– Det finns inga stordriftsfördelar med redovisning. De stora byråerna använder samma teknik som de små, men ofta lite sämre, för de är inte optimalt organiserade.
Teknikutvecklingen och digitaliseringen är motorn bakom utvecklingen och under corona-året 2020 har digitaliseringen accelererat motsvarande 3–5 år på ett år, menar Jan Söderqvist. Men det handlar inte bara om teknikskiftet, utan vad som syns är även ett generationsskifte.
– Det här är inte nytt, utan det är så här branschen har sett ut. I början av 1990-talet lanserades Visma Spcs och samtidigt skedde ett generationsskifte.
Kombinationen av ny teknik och en ny generation som tar den till sig gör att det sker utvecklingssprång. Samtidigt sker i dag en strukturell förändring på marknaden där en allt större del av redovisningsmarknaden går till teknikplattformarna.
– Så småningom tar plattformarna all omsättning från redovisningen, men inte från specialistkunskapen. Det innebär att konsulten måste hitta sitt unika erbjudande. Det kan handla om specialistkunskap, men det kan också vara en särskild nisch, eller en lokal anknytning.