foto:
Kristin Viktorsson
Företag slipper spara papperskvitton! Räkenskapsinformationen måste visserligen bevaras i 7 år, men nu räcker det med digitala kopior. Vi förstår ju direkt vad detta innebär för redovisningsbranschen. Hejdå papperskvitton. Hejdå påskunder. Hejdå pärmar!
Hur påverkar då detta redovisningsbranschen? Marika Bjurström är byråcoach på Visma Spcs och kan det mesta om just kundeffektivisering.
– Den nya lagen innebär att bokföring i realtid blir lättare och dessutom möjlig i större utsträckning. Det underlättar för redovisningskonsulten men också banker, leverantörer och investerare.
Att hantera bokföringsunderlag digitalt är ingen nyhet, men nu kan dina kunder i princip bara fota, ladda upp och kasta kvittot. Eller köra helt på e-kvitton och e-faktura. Du som redovisningskonsult ser till att du har programvara som tar emot, sorterar och sparar underlagen.
– Våra system är sedan länge redo att hantera digitala underlag. Vi tar inte heller ut någon avgift för att spara digitala dokument, utan arkivering ingår och sparas enligt lagkrav.
Marika är säker på vad hon rekommenderar.
– Visma Smarta Byrån! Det är vår helhetslösning för redovisningsbyråer. Paketet möter självklart uppdateringarna i bokföringslagen och här kan du:
– Använder du Visma Smarta Byrån kan du och kunden enkelt arbeta i ett effektivt och helt digitalt flöde. Alla dina kunder får tillgång till en app och företagskort för att digitalisera papperskvitto-processen. Det bästa? Du kan nu säga ”kasta kvittot!”.
Förändringen i bokföringslagen förenklar för dig som redovisningskonsult men också för alla företagare som slipper ett krångligt regelverk. Det innebär också en besparing på nästan 4 miljarder kronor per år!
– Mitt tips här är att testa digitala lösningar för att hänga med i utvecklingen och bli mer effektiv. Du bör också ta en rådgivare-roll för att utbilda dina kunder i vad som är ett korrekt bokföringsunderlag. Ja, för att exempelvis säkerställa att inga följesedlar, babsremsor eller orderbekräftelser hamnar i bokföringen.