Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
Nominerad till Publishingpriset 2025
2025.09.09
När kvittot verkar klanderfritt men är manipulerat eller när VD:ns röst i luren är klonad – vad händer då med revisionens bevisvärde? Deepfakes har börjat nästla sig in i förtroendebranscher, och Mårten Hoffman på Grant Thornton ser hotet på nära håll.
text:
Henrik Lenngren
Revisionen bygger på att underlagen går att lita på. Kvitton, protokoll och mejltrådar är beviskedjor som gör jobbet möjligt.
Men när de kan förfalskas med ett knapptryck ställs hela modellen på ända. På Grant Thornton ser man allvaret i hotbilden.
– AI-tekniken har på kort tid skapat nya möjligheter att med enkla medel förfalska sådant som tidigare var svårt och tidskrävande. Alla vi som jobbar i förtroendebranschen ska ju agera garanter för korrekt information. Därför måste våra medarbetare känna sig trygga i att de har rätt verktyg och kunskap för att kunna avslöja och agera på deepfakes, säger Mårten Hoffman, Chief Development Officer på Grant Thornton.
Det största potentiella hotet, menar han, är förfalskade underlag. Med några få knapptryckningar går det att skapa falska kvitton, fakturor, underskrifter eller texter. Till det kommer risken att inte veta att det verkligen är ”rätt” person som man har i luren eller via Teams.
– Våra konsulter arbetar på uppdrag av våra kunder och det är av yttersta vikt att allting blir rätt och riktigt, säger han.
Än så länge är det ovanligt med manipulerade videomöten eller AI-avatarer i vardagen. Men Mårten Hoffman tror inte att det dröjer länge innan det händer. Försök till e-postbedrägerier och spam är däremot redan en del av byråns vardag.
– Vårt informationssäkerhetsteam jobbar ständigt med övervakning av de här kanalerna. Här har vi en god motståndskraft. Men jag är förvånad över att förfalskad video inte används mer redan i dag. Det är nog bara en tidsfråga och vi rustar oss för det värsta.
För att skydda sig bygger Grant Thornton upp egna plattformar för kommunikation och känslig informationshantering, med legitimering och automatiserade kontroller. Men mycket handlar också om att utbilda konsulterna.
– Vi jobbar mycket med konkreta exempel. Hur kan ett förfalskat kvitto se ut? Vad är tecknen på att någonting inte stämmer? Vad är förfalskad en video och hur ska jag bemöta en potentiell bedragare?
Enligt Mårten Hoffman är det viktigt att bryta stigmat kring att bli bedragen.
– I dag är det i princip omöjligt att avgöra vad som är på riktigt och inte. Alla kan råka ut för bedrägerier och det bästa vi kan göra då är att berätta för andra om hur det har gått till så att inte fler ska ramla dit.
Mårten Hoffman pekar på att tidsbrist och pressade arbetscykler gör branschen extra sårbar. Det kan locka till snabba beslut utan den nödvändiga eftertanken.
– Här gäller det att bygga upp robusta arbetssätt som kombinerar system med automatiserade kontroller, och samtidigt ha nyfikna, kreativa och erfarna konsulter som kan tänka kritiskt.
Kommer då nya roller behövas i teamen för att möta hoten? Hoffman är tveksam till att det krävs särskilda ”deepfake-specialister”, men desto mer övertygad om vad som blir avgörande:
– Kritiskt tänkande och modet att våga säga ifrån. Det är viktigt för framtidens konsulter.
Mårten Hoffman är övertygad om att deepfakes inte är något tillfälligt fenomen, utan något branschen måste vänja sig vid att leva med.
– Deepfakes är tyvärr det nya normala. Just nu befinner vi oss i en övergångsfas där vi inte riktigt är vana vid att behöva ifrågasätta allt – men det kommer att förändras. Vi måste bli mer sunt skeptiska och bygga arbetssätt kring det. Jag tror att både myndigheter, företag och individer behöver jobba med de här frågorna. Bara tillsammans kan vi stävja den här typen av kriminalitet.
Han vet också, på ett mer personligt plan, hur snabbt hotet kan bli verklighet.
– I somras utsattes en familjemedlem för ett deepfake-bedrägeri. Någon hade gjort research om mig och mitt arbete. De klonade min röst och lyckades lura en person i familjen att föra över några tusenlappar ”för att min telefon hade gått sönder och jag akut behövde köpa en ny”. Det är hemskt, men också ett tydligt exempel på att även vi som jobbar med de här frågorna kan bli utsatta.
Läs också: