Hur ska man egentligen resonera kring det här med marknadsföring i lågkonjunktur, när intäkterna minskar och budgeten är snäv? Frågan är relevant för både redovisningsbyråer och deras kunder och verksamheter. Här kommer 6 tips på hur ni kan tänka.
Det som händer när priser och räntor går upp och konjunkturen vänder nedåt är att konsumenter och kunder håller hårdare i plånboken. Och när försäljningen går trögt, ja då börjar företag se över sina kostnader. En enkel lösning då är att minska marknadsföringsbudgeten. Det ger snabb effekt – men kan leda till minskad försäljning och varumärkeskännedom på sikt, visar olika studier.
Syns du inte, finns du inte. Det kan låta drastiskt, men så är det. Att skaffa nya kunder utan att synas på webben eller i sociala medier är svårt. Och att behålla befintliga kunder och/eller få dem att köpa in sig på fler delar av ditt erbjudande är minst lika svårt om man väljer bort att marknadsföra dig.
Samtidigt är marknadsföring en långsiktig investering, ett engagemang över tid som kräver en gedigen plan. Det tar tid att få räckvidd och nå ut med ditt budskap och erbjudande. Genom att pausa ett redan pågående arbete kan därför innebära att man inte får avkastning på tidigare investeringar. Väljer man i stället att starta eller växla upp i tuffa tider behöver man vara medveten om att resultaten inte kommer direkt.
Under en lågkonjunktur är det mindre konkurrens om såväl reklamutrymme som sändningstid eftersom många väljer att dra ned på eller helt dra i handbromsen när det gäller marknadsföring. Det innebär att man enklare kan tränga igenom bruset med sitt erbjudande och på sikt knipa en större marknadsandel.
Med dagens sociala medier är det enklare och billigare än någonsin att nå ut med sitt budskap till rätt målgrupp. Dessutom har dagens kunder helt andra förväntningar att hitta företag på Facebook, LinkedIn och Instagram och andra digitala kanaler än för bara några år sedan.
AI är här för att stanna och det finns många smarta verktyg för just marknadsföring och kommunikation, som man kan använda i allt från att skriva säljande texter till hemsidan och sociala medier till att skapa grafik och ett unikt bildmanér. Här gäller att sätta sig in möjligheterna, våga testa och lära sig.
Träffsäkerhet – att rätt budskap når rätt målgrupp – är viktigare än någonsin när ekonomin är tajt. Därför gäller det att skaffa sig koll på vilka målgrupperna är, vad som är viktigt för dem och i vilka kanaler de håller till. Det kan vara ett gediget arbete att göra, men ett arbete som betalar sig i slutändan.
Gemensamt för oss alla är att vi vill göra affärer med företag som vi gillar och litar på. Därför är det klokt att satsa mer på marknadsföring som berättar om ditt företags mål och värderingar och förmedlar en härlig känsla under en lågkonjunktur. Det stärker varumärket, ökar försäljningen och skapar mer lojala kunder på sikt.
Eller, med andra ord: ett perfekt utgångsläge när ekonomin vänder uppåt igen.