I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

Bli en superhjälte och lev jobbdrömmen – tipsen för dig som ska starta redovisningsbyrå

Här ger Pia Eriksson, som under många år har jobbat sida vid sida med några av landets största redovisningsbyråer, sina bästa tips på hur du som är ny i branschen kan bli en superhjälte för dina kunder och samtidigt leva jobbdrömmen.

Pia vet det mesta om hur du kan jobba smartare, inte hårdare tillsammans med dina kunder och boosta både dem, deras affärer och din egen byrå.

Vill du vara rådgivare eller administratör?

Innan du drar igång – ställ dig frågan om hur och vad du vill jobba med. Vill du vara företagarens viktigaste rådgivare eller föredrar du de rent administrativa arbetsuppgifterna? Vi tror vi vet svaret. Oavsett vad du svarar är det avgörande för många av dina stora val framåt.

Ska du rekrytera? Vilket system ska du använda? Hur ska du kommunicera med dina kunder? Ska du ha ett kontor eller jobba hemifrån? Fastpris, timpris, abonnemang eller värdebaserad prissättning? Frågorna är många, men har du bara valt riktning faller sig många av dem naturligt.

För Markus på Five Accounting var det människorna, relationerna, företagarna som lockade. .

Det praktiska först

Det första du behöver göra – men det har du förstås redan stenkoll på –är att starta ett bolag. Vilken bolagsform väljer du själv. Osäker? . Visste du att det finns lagerbolag att köpa direkt i Fortnox? Så att du kan vara igång direkt.

Vill du jobba som löne- eller redovisningskonsult är det också smart att bli auktoriserad. För att du inte ska missa något har vi samlat allt du behöver dona med i en checklista här (länk till 9 tips för nystartade byråer).

6 saker att tänka på när du startar byrå

  1. Vilken byrå vill du vara?
  2. Konkretisera vad du vill jobba med
  3. Gör en trovärdig kalkyl & budget
  4. Paketera ditt erbjudande
  5. Var proaktiv mot kunder och partners
  6. Var tillgänglig för dina kunder

Hur sticker du ut och vad är ditt erbjudande?

Många byråer erbjuder samma typ av tjänster och tillhandahåller samma service. Det kan göra det svårt att nå ut. Därför är detta arbete så viktigt för att lyckas. Vad kan du göra annorlunda, hur kan du ta betalt och hur löser du dina kunders utmaningar?

5 tips för att jobba rätt direkt

  1. Sätt en tydlig vision om hur du vill jobba
    Kanske har du jobbat någon annanstans innan eller praktiserat på en byrå. Då har du sannolikt en idé om både hur du vill och inte vill ha det.
  2. Avsätt tid för rutiner
    Att skapa rätt vanor och rutiner kan vara klurigt. Avsätt tid för att speca hur du vill ha det och följ upp att det blir så.
  3. Gör inte allt på en gång
    Skriv en lista på saker som behöver göras för att du ska kunna ta nästa steg. Börja med det som är viktigast och högst upp på listan.
  4. Våga ta hjälp
    Även om din byrå är unik finns det fler som har stått inför liknande frågor och utmaningar. Branschorganisationer och även mjukvaruleverantörerna på marknaden är guld värda och har massa bra tips att dela med sig av! Och nyttja din bekantskapskrets. Ofta finns både hjälp och affärsmöjligheter närmre än du tror.
  5. Fira när du är i mål
    Glöm inte att fira när du har nått dina mål, stora som små. Inget är för smått för att firas!

Vill du ha hjälp att komma igång?

Så vill du ha stöd att göra rätt från början. Hör av dig till oss på FAR eller till gänget på Fortnox så är du igång på ett kick!

Om Pia Eriksson

Pia Eriksson har jobbat sida vid sida med några av landets största redovisningsbyråer i många år. Pia vet det mesta om hur byråer kan jobba smartare, inte hårdare tillsammans med sina kunder och boosta både dem, deras affärer och och den egna byrån.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare