Här ger Pia Eriksson, som under många år har jobbat sida vid sida med några av landets största redovisningsbyråer, sina bästa tips på hur du som är ny i branschen kan bli en superhjälte för dina kunder och samtidigt leva jobbdrömmen.
Pia vet det mesta om hur du kan jobba smartare, inte hårdare tillsammans med dina kunder och boosta både dem, deras affärer och din egen byrå.
Innan du drar igång – ställ dig frågan om hur och vad du vill jobba med. Vill du vara företagarens viktigaste rådgivare eller föredrar du de rent administrativa arbetsuppgifterna? Vi tror vi vet svaret. Oavsett vad du svarar är det avgörande för många av dina stora val framåt.
Ska du rekrytera? Vilket system ska du använda? Hur ska du kommunicera med dina kunder? Ska du ha ett kontor eller jobba hemifrån? Fastpris, timpris, abonnemang eller värdebaserad prissättning? Frågorna är många, men har du bara valt riktning faller sig många av dem naturligt.
För Markus på Five Accounting var det människorna, relationerna, företagarna som lockade. .
Det första du behöver göra – men det har du förstås redan stenkoll på –är att starta ett bolag. Vilken bolagsform väljer du själv. Osäker? . Visste du att det finns lagerbolag att köpa direkt i Fortnox? Så att du kan vara igång direkt.
Vill du jobba som löne- eller redovisningskonsult är det också smart att bli auktoriserad. För att du inte ska missa något har vi samlat allt du behöver dona med i en checklista här (länk till 9 tips för nystartade byråer).
Många byråer erbjuder samma typ av tjänster och tillhandahåller samma service. Det kan göra det svårt att nå ut. Därför är detta arbete så viktigt för att lyckas. Vad kan du göra annorlunda, hur kan du ta betalt och hur löser du dina kunders utmaningar?
Så vill du ha stöd att göra rätt från början. Hör av dig till oss på FAR eller till gänget på Fortnox så är du igång på ett kick!
Pia Eriksson har jobbat sida vid sida med några av landets största redovisningsbyråer i många år. Pia vet det mesta om hur byråer kan jobba smartare, inte hårdare tillsammans med sina kunder och boosta både dem, deras affärer och och den egna byrån.