Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Nominerad till Publishingpriset 2025

Annons
Post banner
− Felet med branschen är den ständiga jakten på pengar och debiteringsgrad, säger Björn Elfgren.
Yrkesvardag

2025.10.15 | Uppdaterad: 2025.10.16

Årets framtidsbyrå vill ta Värmland till världen  

Hellre växa och bli fler än att vara underbemannade och bränna ut folk. – Självklart vill vi gå plus, men viktigast är att våra medarbetare trivs och håller i längden, säger Björn Elfgren, VD för Warmare, vinnare av Årets framtidsbyrå 2025.  

text:

Kristina Israelsson

foto:

Warmare

I en ombyggd sekelskifteslägenhet på Regeringsgatan 111, mitt i centrala Stockholm, har Warmare nyligen slagit upp dörrarna till sina nya lokaler. När Balans kommer dit pågår förberedelserna inför kvällens invigning för fullt och stämningen är förväntansfull. Det har gått nästan precis en vecka sedan Warmare utsågs till Årets framtidsbyrå 2025, så ikväll finns det flera skäl att fira.  

− Det var en fantastisk boost för oss alla att vi blev utsedda till Årets framtidsbyrå, och väldigt roligt att priset delades ut på Ekonomi & Företag i Kista. Vi är digitala och oberoende av plats, och jobbar med kunder över hela Sverige. Så att synas bland programleverantörer och redovisningskonsulter från hela landet är ett jättebra sätt för oss att bli mer kända i branschen, säger Björn Elfgren. 

Satsar enbart på revision

Björn Elfgren har valt att enbart satsa på revision. En av orsakerna är att han tycker att det är betydligt enklare att driva en revisionsbyrå än en kombibyrå.  

−  Fördelen med att vara en renodlad revisionsbyrå är att det blir betydligt enklare rent pedagogiskt att förklara vad vi gör. Driver man en kombibyrå som sysslar med både revision, redovisning och skatt blir det mycket mer splittrat. Folk blandar fortfarande ihop en redovisningskonsult med en revisor. Men vi är experter på revision och håller hårt i oberoendet. Det är vår grej och det blir tydligare för alla. 

Redovisningskonsulter påverkar valet av revisor

Däremot lägger han stor vikt vid att Warmare som byrå ska ha god kontakt med redovisningskonsulter. Just redovisningskonsulternas betydelse för affären är något han vill slå ett extra slag för, och han menar att det är tack vare redovisningskonsulterna som Warmare växt så pass mycket som de gjort.  

− Min spaning är att det är konsulterna som till mångt och mycket avgör vilken revisor kunden väljer. När kunden behöver en revisor brukar de oftast fråga sin redovisningskonsult vem de ska välja. Då vill vi såklart att konsulten ska se oss som ett självklart val och säga att Warmare är riktigt bra. Det är verkligen redovisningskonsulterna som stöttar småföretagarna i deras vardag. Så hela idén är därför att stötta dem att bli ännu bättre.  

Flexibla arbetstider och ingen övertid

En av de saker som juryn för Årets framtidsbyrå lyfter fram i sin motivering är Warmares fokus på att erbjuda sina medarbetare flexibla arbetstider och att snarare anpassa sig efter deras livssituation i stället för tvärtom.  

−  Även om det inte är något som det pratas högt om så vet alla i den här branschen att ska du bli en ”hot shot” på en storbyrå, så kan du inte tacka nej till att jobba övertid. Det är liksom en självklarhet. Så vill jag inte ha det. För mig är det självklart att man ska kunna göra karriär inom revisionsbranschen och samtidigt vara förälder och ha ett liv utanför jobbet. Det är lite kärnan i Warmares filosofi. 

Björn berättar att han träffar många unga, både killar och tjejer, som är jätteduktiga, men som lämnat branschen för att de, som han uttrycker det, är ”trötta på att jobba häcken av sig.” 

− Felet med branschen är den ständiga jakten på pengar och debiteringsgrad. Vi som jobbar med ekonomi fattar ju att det är bra rent ekonomiskt när folk jobbar övertid, särskilt om deras övertid brinner inne eftersom den då blir gratis. Men, det är väl ingen bra affärsmodell att köra slut på folk för att tjäna mer pengar? 

Vad är det då som ni gör annorlunda? Hur lyckas ni med att erbjuda alla medarbetare flexibla arbetstider och se till att de inte jobbar övertid?

− Det ena är att vi har så pass många revisorer som gör jobbet att vi klarar av att göra det på normala arbetstider. För det andra så har vi en ständig tillväxt där vi aldrig säger nej till en bra kund. I stället ser vi till att hela tiden ligga steget före och anställa folk tidigare så att vi aldrig är underbemannade, utan tvärtom. Indirekt innebär det att vi inte blir så himla lönsamma på kort sikt, men det behöver vi inte heller. Jag föredrar att vi som jobbar här kan ha ett bra och balanserat liv, så att vi tillsammans kan bygga ett starkt företag som på sikt genererar pengar.  

Warmare består idag av 24 medarbetare. Sedan starten 2021 har man blivit dubbelt så många för varje år.

Vill bygga alternativ till ett PE-bolag

Betydelsen av att bygga ett ”vi” är något som Björn Elfgren återkommer till, och det är också anledningen till att han från start var fast besluten om att inte ha partners med rätt att bestämma över sitt. Att bli uppköpt av ett PE-bolag är inte heller något som han har några planer på, men att ha fler ägare är han inte främmande för.  

− Tanken är att vi ska vara ett företag där vi jobbar tillsammans på riktigt, och då tror jag inte på att ha silos med olika partners som bestämmer själva. När man ser till de stora PE-bolagen så går hela deras affärsmodell ut på att växa och tjäna mer pengar för att sen göra exit. Det är inte ett sådant företag jag vill bygga, säger Björn och fortsätter: 

− Jag är i dag själv vår investerare och vill bygga ett alternativ till ett PE-bolag. Ett företag där vi jobbar tillsammans som ett sammansvetsat team oavsett var i landet man sitter. Ett företag där vi bryr oss om varandra och våra kunder, och inte jagar timmar eller beläggningsgrad. Därför heter vi just Warmare, för att vi står för den mänskliga kontakten och värmen. 

Värnar om det värmländska arvet

Namnet Warmare anspelar också på Värmland (i äldre tider stavat Wermland) där Björn Elfgren är född och uppvuxen. De värmländska rötterna är något som även återspeglas i inredningen och färgerna på väggarna som går i samma skala som de värmländska skogarna, sjöarna och jorden.  

−  Tanken är att ta Värmland till världen. Det ska kännas som att komma hem, var man än befinner sig. Därför har vi samma färger och inredning på alla våra kontor. Sen handlar det värmländska också om att vara jordnära och prata så att folk begriper, att helt enkelt inte krångla till det. Det är även en hållbarhetsgrej som bland annat visar sig i att vi aldrig flyger när vi ska ta oss någonstans, utan alltid väljer tåget. 

Vill bli dubbelt så många varje år

I dagsläget består byrån av totalt 24 medarbetare och sedan starten 2021 har man blivit dubbelt så många för varje år. Att växa och bli ännu fler är målet, och på den resan ser Björn Elfgren utmärkelsen Årets framtidsbyrå som en möjlighet att attrahera nya medarbetare. 

−  Vi söker ständigt nya revisorer som gillar det vi gör, och som vill hjälpa oss att bli ett Warmare där de bor. I dagsläget har vi totalt sex kontor, eller hubbar som vi kallar det, och skulle gärna vilja hitta fler. Det ska finnas mötesplatser där vi kan ses fysiskt oavsett var vi utgår från. Därför ska samtliga medarbetare ha nycklar eller passerkort till alla våra hubbar. Tanken är att man ska känna sig hemma överallt.  

Just friheten att själv välja var man vill jobba eller utgå från är också en del i Warmares filosofi. Var man befinner sig geografiskt spelar ingen roll. För att stärka vi-känslan och tillhörigheten jobbar man i team med medarbetare från olika delar av landet, och varje vecka ses alla digitalt.  

− Själv jobbar jag som bäst där jag trivs bäst, eller där jag befinner mig för stunden. Jag brukar till exempel ha med mig datorn när jag kör min dotter Hildur och hennes häst till olika ridtävlingar. Då kan jag sitta där på läktaren och jobba. Det är en frihet som jag vill att alla våra medarbetare ska ha.  

Något annat som juryn för Årets framtidsbyrå lyfter i sin motivering är att ni ligger i framkant när det gäller ny teknik. Hur märks det konkret?

− Om människor är hjärtat i vad Warmare står för så är AI och ny teknik ryggraden. Vi tänker att vi vill vara ett mänskligt AI-bolag som involverar tekniken i hela företaget i stället för ett revisionsföretag som köper in ny teknik. Det innebär att när det inte finns färdiga tekniska lösningar så bygger vi dem själva. Vi har bland annat utvecklat AI-tjänsten Gertrud, som ska fungera som vår assistent. Hon ska boka tider, sortera, skicka ut saker och göra delar av revisionen. Så hos oss finns det inga mänskliga assistenter, utan vi är alla revisorer. Där tror jag att vi har en fördel genom att vi är små och snabbfotade, och kan på så sätt få ett snabbare genomslag. En annan del av det här teknikbyggandet handlar om att skapa en bättre upplevelse för både konsult och kund. Att med teknikens hjälp göra revision begriplig och få kunden att bättre förstå nyttan med det. Vi har också en annan betalningsmodell, där kunden tydligt kan se vad allt kostar i slutändan. Vi kan ju inte sätta fasta priser, men vi har till exempel valt att dela upp betalningen på fyra fakturor per år istället för en enda stor. Det är också kopplat till kundupplevelsen, att förklara vad vi faktiskt gör och tydligt vad det kostar.  

Var befinner ni er om fem år och hur ser planerna för framtiden ut?

− Jag vill se hur långt vi kan gå och tycker inte att Sverige behöver vara stoppet för det. Med risk för att låta kaxig, varför inte Europa. Men, först och främst ska vi fokusera på hur vi kan växa i Sverige, och det är väl en bra start tänker jag. Under det här året som Årets framtidsbyrå planerar jag att vi ska göra en form av framtidsresa runt om i landet för att inspirera och även inspireras av andra. Så får framtiden utvisa vad nästa steg blir. 

 
Warmare AB

Grundades år:  2021
Antal anställda:  24 medarbetare. Målet är att bli dubbelt så många varje år.
Kontor i: Göteborg, Stockholm, Sunne, Arvika, Borås och Karlstad.
Omsättning:  2024: 12,5 miljoner kronor, prognos för 2025: 23 miljoner kronor 

 

Läs också:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare