I annonssamarbete med
Starta eget

Affärssystemet definierar din drömkund – välj rätt!

När du väljer affärssystem till redovisningsbyrån väljer du plattformen för samarbetet med kunden. Pia Eriksson tipsar om hur du bör tänka.

Som byrå kan valet av arbetsverktyg kännas lurigt. För du väljer inte bara åt dig själv – du väljer även för dina kunder. Just därför är mitt viktigaste inspel: fokusera på samarbetet mellan dig och kunderna när du letar efter system. I vilken plattform kan du och dina kunder samarbeta på det sätt som passar er bäst?

Här har jag samlat de bästa tips jag har stött på under åren.

Skriv ner hur du vill samarbeta med dina kunder
Vill kunden göra det mesta själv? Eller ska du sköta allt? Valet av samarbetsplattform hänger mycket på hur du vill jobba och vilken relation du vill ha med dina kunder. Skriv ner din målbild över ert samarbete och definiera din drömkund – det kommer att hjälpa dig i nästa steg.

Gå igenom dina konkreta behov
Är det löpande bokföring som är din kärnkompetens? Vill du kunna få data och kommunicera med dina kunder direkt i plattformen? Jobbar du med många startups och vill kunna erbjuda lagerbolag med ett klick? Eller är smidiga årsbokslut det viktigaste? Arbeta igenom dina processer och identifiera var systemet kan underlätta för dig. Gör en enklare kravspec över “need to have” och “nice to have”. Se sedan till att plattformen checkar av dina viktigaste boxar.

Fungerar plattformen för dina kunder?
Vi har redan konstaterat att ditt val är lika viktigt för dig som för dina kunder. Hur ser licensmodellerna ut för dina kunder? Är det lika enkelt för dem som för dig? Många av dina kunder är inte lika intresserade som du och vill bara att det ska funka. Därför är det bra att säkerställa att plattformen är enkel, att ni kan kommunicera i den och att du håller koll på kostnaden för dina kunder.

Gör en TCO – vad kostar det egentligen?
TCO står för Total Cost of Ownership och används för att belysa vad plattformen kostar. Inte bara initialt, utan också över tid. En del har startkostnader, andra har månadskostnader, en tredje har konsulter som krävs för att komma igång. Få koll på helheten så kan du göra ett mer medvetet val. Och du, se till att du bara betalar för det du verkligen använder och därefter kan välja till om behovet ökar.

Välj 100 procent digitalt
Vi misstänker att du vill komma åt ditt viktigaste verktyg överallt? Säkerställ då att det fungerar i dator, padda och telefon – oavsett var du befinner dig. Både för dig och kunden. Idag finns många system på marknaden, så säkerställ att den plattform du väljer har allt det du och dina kunder behöver, när och var ni behöver det.

Mänskliga faktorn – finns det någon att snacka med om det krånglar?
Alla vill ha någon att prata med när det krävs. Oavsett om du väljer en plattform eller ett klassiskt affärssystem. Har leverantören support eller konsulter? Hur kommer man i kontakt med dem? I vilka kanaler kan man nå supporteb? Kostar det något extra?

Hjälp att komma igång och jobba rätt
Hur kommer du igång med plattformen och finns det någon som hjälper dig? Att sätta rätt arbetssätt från början vittnar många nystartade byråer som en nyckel till framgång. För att få det helt rätt kan det vara bra att be en expert om stöd. Kolla om leverantören har det och hur de kan hjälpa dig igång.

Skillnaden på plattform och system?

Det finns ett känt talesätt som lyder man vill ha ett hål – inte en borr. Och i det här fallet innebär det att ett system ”bara” är ett verktyg för att uppnå precis det man vill. En plattform som sätter samarbetet mellan företag och byråer i centrum, är däremot något helt annat. I den skapas betydligt större värde än ”bara” korrekt bokföring. För det är såklart också viktigt. Men när byråer via plattformen kan hjälpa företag att ta nya och större kliv – ja, då skapas faktiskt magi.

Fortnox hjälper dig igång!

Fortnox har som grund att det ska vara lätt att komma igång, både för dig och din kund. och hur vår .

 

Om Pia Eriksson

Pia Eriksson har jobbat sida vid sida med några av landets största redovisningsbyråer i många år. Pia vet det mesta om hur byråer kan jobba smartare, inte hårdare tillsammans med sina kunder och boosta både dem, deras affärer och den egna byrån.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

utgiven av

Ansvarig utgivare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.