När branschexperterna siar om de stora framtidsfrågorna finns hållbarhet alltid med. Här berättar vi varför hållbarhet är så viktigt – och varför du som precis har startat redovisningsbyrå ska tänka hållbarhet från dag ett.
Hållbarhet har flera dimensioner. En ekologisk, en ekonomisk och en social. I vår bransch har klimatet och miljön länge använts som argument för att digitalisera arbetet med den löpande redovisningen. Genom att skippa papperet och jobba platsoberoende kan vi alla bidra till att minska klimatavtrycket för både byråerna och kunderna.
Men i takt med att teknikutvecklingen har gått allt snabbare och fler och fler byråer kommit längre i den digitala omställningen, är det inte lika relevant att bara prata klimatavtryck. Numera måste man också agera och visa att man faktiskt vill och är beredd att ta ett helhetsansvar i hållbarhetsfrågorna.
Numera handlar hållbarhet om andra saker. Om att skapa en balanserad vardag med mindre stress på byrån. För när arbetsklimatet är gott och de som jobbar på byrån mår bra – då går byrån bra.
När konsulterna har ett normalt arbetstempo och jämnare belastning finns det utrymme för det där lilla extra som skiljer ut byrån från andra och gör att kunderna väljer just din byrå. För nöjda kunder är som vi alla vet basen i alla lönsamma verksamheter.
Genom att tänka hållbarhet redan från start kan du och byrån stötta kunderna på rätt sätt. I grunden handlar det om att skapa utrymme för att bygga och vårda den viktigaste relationen en redovisningsbyrå har. Här kommer våra viktigaste tips på hur du gör det:
Det är ett uttjatat mantra numera att du och din byrå ska jobba digitalt. Men faktum är att förvånansvärt många inte har koll på allt som deras smarta mjukvaror faktiskt kan göra. Och många byråer lägger fortfarande alldeles för mycket tid på saker som tekniken kan sköta både snabbare och med mindre risk för fel.
Gör en grundlig research av de programvaror byrån använder för att se om de kan göra ännu mer för att avlasta i det löpande arbetet. Håll dig sedan uppdaterad om vad som händer i mjukvaran. Nyheter och förbättringar sker ständigt och i ett rasande tempo.
Det låter ju inte så kul. Men resultatet av att standardisera de vanligaste arbetsuppgifterna är desto roligare. Vad sägs om en harmonisk jobbvardag där medarbetare och kunder utvecklas tillsammans?
Konkret skulle du kunna sätta fasta dagar för när du till exempel jobbar med alla kunders leverantörsfakturor och betalningsuppdrag och rapporterar till Skatteverket. I stället för att sköta redovisningen bolag för bolag, lägga massa tid på att logga in i olika system samtidigt och jobba med olika saker parallellt.
Att standardisera arbetspocesserna har många fördelar för kunderna, men också för medarbetarna som lätt kan ta till sig hur olika saker ska göras och i vilken ordning.
Det finns flera skäl till att jobba med löpande bokslut. Ett är såklart att upptäcka avvikelser och åtgärda dem, ett annat att förse kunderna med uppdaterade beslutsunderlag.
För byrån är det ett effektivt sätt att skapa jämnare arbetsflöden över året. Gör du bokslut en gång i månaden, är det mesta av arbetet faktiskt redan gjort när årets stressigaste period kommer – våren och bokslutstider.
Branschen fortsätter att förändras. Därför gäller det att hänga med här och nu – och tänka till kring byråns behov på lång sikt. De medarbetare du rekryterar i dag ska kunna bidra till verksamheten om fem, tio eller kanske till och med om 15 år.
Att anställa nya medarbetare är en stor investering, inte minst för en liten byrå, så det gäller att lägga lika mycket tankekraft på framtidens behov och utmaningar som dagens.
Att ge den som är ny en bra introduktion är viktigt. Jätteviktigt. Det första mötet med dig som arbetsgivare är början på en relation som du som är ny och liten byrå faktiskt måste hålla över tid. För rekrytering och att lära upp nya medarbetare är både tidskrävande och dyrt.
Lägg tid på att ge nya medarbetare en flygande start. Var tydlig med ditt och byråns why och ge dem förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. Och vad är det? Det kan vara allt från att ha tid till att ta en kopp kaffe med kunden utan att behöva titta på klockan, till att få möjlighet att utveckla sin kompetens.
Som redovisningskonsult har du ett av de viktigaste jobben – att få Sveriges företagare att starta, växa och blomstra. Därför är vår målsättning på Fortnox att du ska kunna jobba mer med företagare, affärer och relationer än med grundläggande administration.