I annonssamarbete med
100% byrå

10 tips för nystartade redovisningsbyråer

Genom att sköta all löpande bokföring digitalt har nystartade byrån Five Accounting lyckats få en flygande start.

Markus Lindqvist startade Five Accounting AB våren 2020 med målet att jobba mer med företagare, affärer och relationer än med administration. Genom att sköta all löpande bokföring digitalt har byrån lyckats, vilket gör att de både kan jobba med fler och större kunder än de redovisningsbyråer Markus arbetat på tidigare.

Vi frågade Markus vilka tips han gärna hade fått när de drog igång. Tipsen innefattar bland annat att se andra redovisningsbyråer som kollegor i stället för konkurrenter och att hitta dina sätt att sticka ut.

10 tips för nystartade redovisningsbyråer

  1. Se andra byråer som branschkollegor och samla in information från dem. Du har garanterat kontakter som kan bidra med tips, hjälp och idéer direkt från start.
  2. Tänk till lite extra när du väljer vilka system du ska jobba i och försök att använda dig av funktionaliteten fullt ut. Risken blir annars att ni, i takt med att ni växer, tappar kvalitet på grund av brist av kontroll.
  3. Ta enbart på dig uppdrag där du vet att du kan göra ett bra jobb. I början vill man få så många kunder som möjligt, men rykten om byråer sprider sig snabbt. Du måste veta att du kan leverera det du lovar.
  4. Fokusera på digitalisering och automatisering. Ni kommer inte undan att det i framtiden kommer vara nödvändigt för att vinna nya kunder.
  5. Tänk inte att du ska starta en redovisningsbyrå med bilden av hur en redovisningsbyrå var förr. Skapa något nytt. Välj en galen logga, en naturbild som startbild på hemsidan eller något helt annat. Det gör att ni kommer sticka ut fort.
  6. Var extremt aktiv på LinkedIn. Dela med dig av tips och läs branschkollegors bloggar. Det gör att ni kommer hänga med i branschförändringar.
  7. Se till att rätt person gör rätt sak. Redovisning är ett utsatt yrke för stress. Därför krävs det att du som byråchef ser till att ingen gör för svåra eller för lätta uppgifter. Ett tips är att skapa någon slags utvecklingstrappa som alla arbetar mot.
  8. Väx fort, men absolut inte för fort. Vi fokuserade väldigt mycket på kvalitet i första hand. Det gör att vi inte har tappat en enda kund än så länge. Risken blir annars att när du vinner nya kunder så försvinner några av de gamla. Det gör att du står still i tillväxten samtidigt som känslan är att man växer.
  9. Skapa förutsättningar för att snabbt kunna förändra genom att ha en person som har tillgång till alla kunders system; Skatteverket, bank och så vidare.
  10. Var proaktiv med kunderna. Försök att varje månad ge dem tips och idéer på hur ni tillsammans kan förändra de ekonomiska flödena. Det gör att kunderna inte tappar intresset eller kontakten med er som byrå.

Är du nyfiken på att veta mer om Markus och Five Accountings resa? Spana in blogginlägget .

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

utgiven av

Ansvarig utgivare