I annonssamarbete med
Post banner
Yrkesvardag
100% byrå

Växla upp inom finansiell rådgivning – 6 tips

Finansiering är en naturlig del av företagslivet. Alla företag behöver någon gång finansiering. För redovisningskonsulter är det här både en viktig insikt och möjlighet att stärka byråns position på marknaden. Här får ni 6 tips på hur man kan växla upp inom finansiell rådgivning.

Systemleverantören Fortnox har gjort en undersökning bland 1 200 företag och 400 redovisningsbyråer om finansiella tjänster och rådgivning.

Den visar på en skillnad mellan byråer och företag när det gäller kunskapen om finansieringsfrågor och olika lösningar och tjänster. Medan byråerna oftast har god kunskap, är det bland företagen en större andel som enbart har grundläggande eller begränsad kunskap. Man kan också se en koppling mellan kunskap och inställning till olika finansiella tjänster – där tveksamheten är större bland de som kan minst.

Fortnox undersökning visar att det finns ett motstånd bland många företag att ta in extern finansiering. Runt 40 procent av de som svarat har varit i behov av finansiering, men ändå avstått från att ansöka – för att undvika skuldsättning. I stället har de använt eget kapital, tagit privatlån eller lånat av vänner och familj. 

Enkäten visar även att det som företagen värdesätter högst av en finansieringspartner är personlig kontakt och service. Och att snabba utbetalningar, transparens, schyssta villkor och priser är andra saker som vägs in i beslutsprocessen.

Du kan göra skillnad

Som redovisningskonsult och företagens viktigaste bollplank innebär det att du kan göra stor skillnad.

Det handlar om att våga utmana de myter som finns kring finansiering – att det signalerar att det går dåligt för ett företag och är något man bara pratar om när det börjar bli akut. Men det handlar också om att lyfta fördelarna med att ha finansieringstjänster som är kopplade till bokföringen. För det är i realtid ni har all information som krävs för att fatta välgrundade beslut för kundernas företag. En annan fördel med att ha det integrerat i bokföringen är att det går snabbt och är enkelt och smidigt. Men det handlar även om att du är den där personliga kontakten som företagen efterfrågar, oavsett vilka drivkrafter och behov av finansiering de har:

  • När de behöver stärka företagets likviditet och kassaflöde för att kunna betala ut löner, köpa in material eller investera – då är det till dig de ska komma för att få tips om hur de till exempel kan sälja sina fakturor för att snabbt frigöra kapital. 
  • Om det är dags för nya medarbetare eller att framtidssäkra verksamheten med den senaste tekniken – då ska du ha koll på vilka företagslån som passar bäst, är mest förmånliga och dessutom tillgängliga för dina kunder.
  • När det behövs bygga upp ett lager eller en e-handel redan innan marknadsföringen och försäljningen har kommit igång – ja, då ska du kunna upplysa om att det finns lösningar som innebär att de kan senarelägga sina betalningar i upp till ett par månaders tid.

 

Så hur går du då tillväga för att bli den där go to-personen för dina kunder som de faktiskt vill ha?

1. Ligg steget före

Vänta inte tills kunderna känner sig redo att prata finansiering. Börja redan nu och var tydlig med att finansiering är en naturlig del av alla företags vardag och en fråga som behöver diskuteras löpande. Ställ frågor som “Hur ser det nu?” och “Vad händer framåt?” och gör finansiering till en del av planen.

2. Utmana myten

Finansiering är inte synonymt med akuta åtgärder som ska rädda ett företag i kris. Det är olika sätt att frigöra växtkraft i alla sorters bolag. En nystartad glasskiosk som behöver köpa in all glass redan innan sommaren eller ett åkeri som snabbt behöver köpa in nya fordon för att kunna ta sig an nästa stora affär.

3. Du är experten

Som redovisningskonsult har du ett kunskapsövertag som gör att du enklare och snabbare kan ta dig igenom och förstå de olika lösningarnas villkor och prismodeller. Dina kunder har också stort förtroende för det du säger och rekommenderar. Avsätt tid för att läsa på och använd din expertis till att lotsa kunderna till det bästa upplägget och de bästa lösningarna för dem.

4. Tänk flexibilitet

Alla företag är unika och det är också deras behov av finansiering. Det skiljer sig ofta åt var i företagslivet ett företag befinner sig. Är det ett nystartat bolag eller ett familjeföretag som ska generationsväxla? Det är viktigt att hela tiden tänka att de lösningar man tipsar sina kunder om ska vara flexibla och skalbara.

5. Koppling till bokföringen win-win

Marknaden för finansiella tjänster är enorm och växer. Genom att välja lösningar som är kopplade till kundens ekonomisystem får du tillgång till realtidsdata och kan fatta välgrundade beslut om vilken lösning som passar bäst. Dina kunder kan växa snabbare och jobba mer effektivt. Att ha allt för företagets ekonomi på samma ställe sparar också tid och minskar risken för fel.

6. Finansiell rådgivning som del av byråaffären

Redovisningsbyråer som guidar sina kunder i djungeln av finansieringslösningar och bygger deras affärer starkare med hjälp av olika tjänster gör inte bara stor skillnad för Sveriges företagare. Med sin finansiella kompetens stärker de också byråns erbjudande och egen affär.

 

  • Visste du att Fortnox har trygg finansiering för dina kunders olika behov? Läs mer om våra företagslån, Fakturaköp och Betala senare på

utgiven av

Ansvarig utgivare