När tekniken utvecklas behöver vi se över våra affärsmodeller. Vissa tjänster kanske helt plötsligt är värda ännu mer, medan andra minskar i samband med att tekniken tar över. Automatiseringen gör redovisningskonsultens arbete mer effektivt, men det är inte detsamma som att värdet för kunden minskar.
Hur du kan ta betalt beror på din position på marknaden, din relation till kunder och vad du levererar för värde. Vi vill utmana dig att se över din affärsmodell. Tar du betalt för värdet du skapar? Finns det andra sätt som kan öka din tillväxt och lönsamhet? Här är de fyra vanligaste affärsmodellerna i redovisningsbranschen.
Kan du paketera det du gör som en produkt? Och därmed ta betalt för vilket värde produkten skapar, inte tiden det tar. Vad tillför du för kompetens som kunden inte har? Se om du kan gruppera några av de uppgifter du gör regelbundet och prissätt dem.
Erbjud kunden dina tjänster till samma kostnad varje månad. På så vis vet kunden alltid vad det kostar och du har full koll på intäkterna. Kanske behöver du ha olika priser baserat på om kunden är mogen eller omogen, gör mycket eller lite digitalt eller beroende på vilka tjänster kunden nyttjar.
Klassikern som aldrig blir gammal. Det finns ett stort värde att ha en löpande nota. På så vis tar man betalt för den tid man arbetar. Samtidigt kan det för vissa kunder upplevas som en osäkerhet. Om du använder timpris, säkerställ att du har en plan för hur du kan öka timpriset i samband med inflation och övriga ökade kostnader.
Det bästa av båda världar? Kanske kan du paketera de regelbundna och rullande arbetsuppgifterna, men fortsätta med rådgivning på löpande timme? På så vis vet du att du alltid ha en säkrad intäkt varje månad, och kan utföra så mycket rådgivning som du vill och kan.
Det finns inget rätt eller fel när det kommer till prissättning. Ibland kan det vara bra att ta ett steg tillbaka, se på sin egen affärsmodell och fråga sig själv “kan detta göras ännu bättre?”. Vi vill se att du får betalt för allt det värde du skapar. Glöm inte bort att du gör stor skillnad för Sveriges företagare!
Du har ett av Sveriges viktigaste jobb – att få Sveriges företagare att växa. Därför är vår målsättning på Fortnox att du ska kunna jobba mer med företagare, affärer och relationer än med administration.