Edit Künstlicher har varit entreprenör större delen av sitt liv, älskar att bygga bolag och vet exakt hur hon vill att samarbetet med en redovisningskonsult ska se ut. Här delar hon med sig av sin checklista på hur du blir en vass rådgivare och kundens viktigaste bollplank.
– Redovisningskonsulter har en unik position att skapa tillväxt i företag. Det är också en talang som deras kunder inte har och just därför borde de använda den i större utsträckning, säger Edit Künstlicher.
Förutom att hon driver podden “I huvudet på en entreprenör”, där hon pratar med andra drivna entreprenörer om livet och känslorna som omger företagandet, så har hon en egen PR-byrå och en agentur för personliga varumärken.
– Jag tycker att det är så vansinnigt roligt att prata med entreprenörer, koppla ihop folk i mina olika nätverk och göra affärer.
För Edit Künstlicher är det viktigt att ha någon att bolla svåra beslut och prata framtid med. En personlig tränare inom ekonomi, som är proaktiv och ser möjligheter för bolaget att utvecklas.
– Det är extremt viktigt för mig att en redovisningskonsult pratar framtid. Inte bara vad som har hänt den senaste månaden, det senaste kvartalet eller året. Jag vill veta vad som händer nu, till exempel när inflationen går upp, och vad jag kan göra framåt. Men min erfarenhet är att det inte riktigt ser ut på det sättet, utan att man får fråga och tjata för att få till den sortens samarbete, säger Edit Künstlicher.
Enligt henne finns inga begränsningar för vad rådgivningen kan handla om. Tvärtom.
– Jag är helt svältfödd och vill ha stöttning i alla delar av företagandet: tillväxt, lönsamhet, vinst, skatter, lön, pension, sparande, subventioner, förhandlingar, affärsmöjligheter och investeringar.
På frågan om hur hon vill att en rådgivare ska vara svarar hon: inkännande, visionär och som ett uppslagsverk.
– Drömmen är ett spontant mejl med en idé som kan bidra till att ta min verksamhet och mitt bolag till nästa nivå. Till exempel: ”Höj ditt timpris med XXX kronor och öka marginalerna med så här mycket per månad och så här mycket på ett år0.”
Själv har Edit Künstlicher bytt redovisningskonsult vid flera tillfällen, för att hon har känt att de inte har fått till det där samarbetet hon vill ha.
Hennes viktigaste medskick till redovisningskonsulter som vill bli vassare på rådgivning är att tänka mer som en säljare.
– Mindsetet ska vara hur du kan hjälpa dina kunder att lösa deras problem, stötta genom utmaningar och få en skönare vardag.
Duktiga säljare jobbar också strukturerat och håller koll på andra aktörer på marknaden och hur de gör – något Edit Künstlicher tycker fler redovisningskonsulter borde ta efter.
1. Boka in ett möte med alla dina kunder regelbundet.
2. Ställ frågor om deras problem och utmaningar, vad de tycker är viktigt i relationen med dig och hur proaktiv de vill att du ska vara. Att ställa frågor är alltid en bra ingång till bra lösningar.
3. Berätta för dem vad du kan tillföra och hur har hjälpt andra kunder i samma situation. Var så öppen och konkret som du kan.
4. Lyft de mjuka värdena, som att du har ett stort nätverk som du gärna delar med dig av och alltid har tid över för en kopp kaffe och gott snack
5. Var bjussig och dela med dig av smarta mallar eller viktiga insikter från andra samarbeten. Bjud på ditt nätverk och bygg upp ett kartotek av kompetenser som dina kunder kan tänkas behöva.
6. Sitt inte stilla i båten – kika på och inspireras av hur andra konsultbranscher inom till exempel juridik, finans eller kommunikation jobbar tillsammans med sina kunder
Håll dig uppdaterad om allt som händer inom redovisning & revision och företagande.