I annonssamarbete med
Post banner
Yrkesvardag
100% byrå

Hållbarhet – så kan byrån bli en kraft i klimatomställningen

Som redovisningsbyrå har ni en unik möjlighet att bidra till kundernas hållbarhetsomställning. Tack vare er närhet till kunderna kan ni guida i utvecklingen mot hållbara strategier – och göra det till en del av byråns erbjudande. Det menar hållbarhetsentreprenören Rebecka Carlsson.

– Förr eller senare kommer fler företag att påverkas av klimatförändringarna. Redovisningskonsulter har ofta ett långsiktigt samarbete och god helhetsbild av ett företag. Det innebär goda förutsättningar att hjälpa till att få rätt hållbarhetsstrategier på plats, säger hon.

Del av erbjudandet

Rebecka Carlsson är entreprenör, författare och har även jobbat som politisk sakkunnig på Miljödepartementet. Hon menar att ett starkt skäl för redovisningsbyråer att ta sig an hållbarhetsfrågorna är den ökande tillgången på hållbarhetsdata som EU:s direktiv för hållbarhetsrapportering, CSRD, tvingar fram hos många företag.

– Data och relevanta nyckeltal är en förutsättning för att kunna guida och verifiera att företagens insatser faktiskt bidrar till att minska klimatavtrycket. Genom att lägga olika data på varandra eller samköra den i olika system kan ni hitta strategier som innebär att kunderna både kan stärka sin affär och bli mer hållbara, säger Rebecka.

I redovisningsbranschen har det pratats om CSRD som ännu ett i raden av regelverk att hålla koll på och stötta sina kunder i. Men Rebecka Carlsson anser att man behöver tänka betydligt större än så.

– Att hållbarhetsrapportering ska bli lika jämförbar som den ekonomiska rapporteringen är en viktig signal och en fantastisk möjlighet. Det blir inte något man “bara” checkar av en gång om året, utan kan i stället genomsyra rådgivningen och byråns erbjudande.

Bättre rådgivning med dubbelmaterialitet

En annan unik aspekt av CSRD är principen om dubbelmaterialitet. Det innebär att företag som omfattas både ska rapportera hur den egna affären både påverkar, och påverkas, av olika hållbarhetsfaktorer.

– Även detta ger konsulter bättre förutsättningar att ge mer kvalificerad rådgivning. Genom en bättre omvärldsanalys kan ni ge era kunder ännu bättre beslutsunderlag, säger Rebecka.

Rebeckas tips – så kan du hjälpa kunderna i gång med sitt hållbarhetsarbete

1. Fråga vad kunden redan gör inom hållbarhet och vad de skulle vilja göra i framtiden. Identifiera vilken förflyttning de vill göra, vilken position de vill ta och hur de kommer dit.

2. Använd standardiserade mallar för hållbarhetspolicies och andra dokument. Naturskyddsföreningen har till exempel tagit fram sådana.

3. Om du har kunder som är underleverantörer till stora bolag som redan idag omfattas av CSRD, är det viktigt att föra dialog med dem om deras behov av rapportering.

4. Utveckla förmågan att dra ut kurvor för olika trender som ritar om dina och kundernas förutsättningar. Från teknologier till hållbarhetstrender och geopolitiska trender, för att nämna några.

5. Läs in dig på CSRD och grunderna inom hållbarhet för att kunna ge bättre rådgivning även inom detta område.

utgiven av

Ansvarig utgivare