Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Balans 50 år! 1975-2025

Annons
Post banner
Aspias Sverigechef Nicklas Bohman menar att allt fler av deras kunder verkar i flera länder, vilket innebär en ökad komplexitet.
Yrkesvardag

2025.12.01

Aspia värvar inom immigration och tillstånd

Aspia värvar specialister för att stärka sitt erbjudande för kunder med internationell arbetskraft. Tanken är att hjälpa företag som inte vill fastna i “migrationsdjungeln”.   – Allt fler av våra kunder har medarbetare som jobbar över landsgränser, säger Nicklas Bohman, Sverigechef på Aspia.

text:

Dan Håfström 

foto:

Getty Images

I januari 2026 ansluter Peder Hansson och Ramzi Karami till Aspia. De driver i dag företaget Terminal 5 som enligt sin webbsida hjälper företagare med internationell arbetskraft “från första ansökan till permanent uppehållstillstånd”.  Tanken är nu att Aspia ska kunna erbjuda ett sammanhållet stöd inom immigration, arbetstillstånd, relocation och praktiskt etableringsstöd. 

Peder Hansson

– Vi ser fram emot att fortsätta stötta befintliga och nya kunder inom ramen för Aspias organisation. Genom att kombinera Aspias breda kompetens med vår erfarenhet kan vi erbjuda ett ännu starkare stöd till företag där medarbetare arbetar över landsgränser, säger Peder Hansson. 

Enligt Aspias Sverigechef Nicklas Bohman innebär rekryteringarna att Aspia får möjlighet att skapa mer sammanhållna processer för företag med internationell närvaro.

Kommer ni att få nya kunder genom att erbjuda den här kompetensen?

Ja, vi ser att det finns ett tydligt intresse. Många av våra befintliga kunder har uttryckt att de vill samla fler tjänster hos en och samma partner, särskilt i frågor som rör arbete och etablering över landsgränser. 

Ramzi Karami

På vilket sätt ser ni att behovet ökar för Aspia att ha kompetens som jobbar med det här området?

Vi ser att allt fler av våra kunder verkar i flera länder, eller har medarbetare som arbetar över landsgränser. Det innebär en ökad komplexitet kring immigration, arbetstillstånd, relocation och praktiskt etableringsstöd. Regelverken förändras snabbt och företag efterfrågar trygghet, samordning och effektiva processer. För oss är det därför viktigt att kunna erbjuda ett heltäckande och specialistdrivet stöd – från myndighetskontakter och arbetstillstånd till bostad, skolfrågor och praktiska frågor vid etablering, säger Nicklas Bohman. 

Har ni även ett behov internt av kompetens inom området eftersom ni har verksamhet i flera länder och kanske växer ytterligare?

Ja, det är en viktig aspekt, men inte avgörande. När vi själva finns i sex länder och fortsätter växa ökar också vårt eget behov av struktur, stöd och enhetliga processer vid arbete över landsgränser.

 

Läs också:

  •  
Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare