Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2025.01.16
Sedan förvärvet av Accountor är Aspia en nordisk, för att inte säga global, organisation. Nicklas Bohman axlar rollen som Sverigechef. Hans utmaning blir att genomföra integrationen av de två bolagen i Sverige utan att slå av på takten för Aspias tillväxt.
text:
Rakel Lennartsson
foto:
Johan Arthursson
I juli 2024 förvärvade redovisningsbyrån Aspia finska Accountor och över en natt mer än fördubblades organisationen i och med att Accountor bidrog med cirka 1 700 medarbetare. Nu sysselsätter Aspia Group över 3 100 medarbetare och har fler än 39 000 kunder. I och med förvärvet blev Aspia marknadsledare i Norden med närvaro även i Nederländerna och Ukraina.
Den nya organisationen innebär att Ola Gunnarsson, som tidigare varit både koncernchef och Sverigechef, nu släpper Sverige för att lägga all kraft på koncernchefsrollen medan Nicklas Bohman, tidigare affärsområdeschef, den 1 november utsågs till Sverigechef.
– Den största förändringen för mig är att det blir ännu mer strategiskt arbete. Jag har fler medarbetare, men det blir framför allt ett större strategiskt ansvar, säger Nicklas Bohman som arbetat i Aspia sedan starten för sex år sedan.
Uppstarten av Aspia, som bildades genom att PwC:s redovisningsdel knoppades av, var ganska turbulent. Men på sex år har man hunnit bygga en stabil organisation. Nu är det Accountor-medarbetarna som får uppleva en desto större förändring i och med att de flyttar in i Aspias IT-miljö med nya system och plattformar.
– Därmed inte sagt att Accountor bara ska gå rakt in och jobba som Aspia har gjort, för så är det verkligen inte. Vårt integrationsprojekt handlar väldigt mycket om att lära av varandra – vi ska säkerställa att vi bibehåller det som har fungerat väl och sedan lära av varandra för att hitta nya processer som vi gemensamt arbetar efter, säger Nicklas Bohman.
I den interna kommunikationen har han använt sig av en bild som många kan känna igen sig i.
– Vi har försökt visa detta genom att använda metaforen att vi ska flytta ihop. Det handlar om att vi ska hitta en ny lägenhet, sedan ska vi tillsammans inreda den lägenheten. Den ena flyttar inte in hos den andra utan vi flyttar in i ett nytt gemensamt hem tillsammans.
Aspia Group har för närvarande 160 kontor i hela Norden. I Sverige dominerar Aspia, med det finns orter där Accountor är större än Aspia och även sådana där Aspia inte finns alls. Aspia kommer dock att bli det gemensamma varumärket i Sverige, vilket innebär att alla Accountor-kontor kommer att döpas om och få ny grafisk profil. Det kommer att ske i slutet av första kvartalet.
Sista steget i integrationen blir att flytta ihop rent fysiskt på de orter där man har dubbel närvaro.
– Där både Aspia och Accountor har kontor kommer vi att försöka flytta ihop verksamheterna till samma kontor. Men vi kommer inte att rusa in i det, säger Nicklas Bohman.
2025 är huvudfokus att genomföra integrationen, men målet är att företaget ska fortsätta att växa.
– Det är ju det som är den stora utmaningen för oss nu. Vi ska ju först göra en integration men samtidigt ska vi också växa vår befintliga verksamhet. En stor utmaning är att hitta en balans så att alla inte blir involverade i integrationsarbete utan att vi fortsätter att vidareutveckla alla våra verksamhetsben, inom redovisning och lön, men framför allt fortsätta utveckla rådgivning och våra specialistområden som exempelvis våra tjänster inom hållbarhet.
– Absolut, men det kommer inte att vara den huvudsakliga driven i Sverige, utan det kommer vara organisk tillväxt som är vårt fokus. Ett bolag som växer är ett välmående bolag så jag är mån om att ha en organisk tillväxt hela tiden – vi ska bli större, vi kommer bli fler, fler kunder och fler medarbetare.
Ja, vilket kommer först egentligen: rekrytering av kunder eller av medarbetare? Frågan leder oss in på investeringsförmågan som kommer med Aspias ägarmodell, förklarar Nicklas Bohman.
– Med vår ägarmodell finns det en större förmåga att våga investera i medarbetare och därefter skapa förutsättningar för dem att utveckla befintliga och hitta nya kunder. Så vi har affärsområden där vi har investerat och säkrat att vi har resurserna, sedan har vi ett extremt starkt driv att hitta nya affärer också och har en modell för det.
Riskkapitalets intåg i revisionsbranschen har varit en het fråga de senaste månaderna. Men för redovisningssidan är det inget nytt, påminner Nicklas Bohman. Två saker har gjort Aspia unikt sedan starten 2018, dels frikopplingen från revisionen, dels det externa ägandet genom riskkapitalbolag. Att skippa revisionen betyder att man slipper en hel del regelverk som kan vara hämmande för tillväxten. Att ha riskkapital i ryggen ger helt enkelt större finansiella muskler.
– Den stora styrkan är att vi får en väldigt stark investeringsvilja, där riskkapitalbolag är väldigt duktiga på att driva snabb utveckling. Det är nog den allra största skillnaden jämfört med en traditionell modell, säger Nicklas Bohman.
Hans förhoppning är att Aspia ska kunna kombinera det bästa av två världar: riskkapitalets finansiella styrka med partnerorganisationens personliga driv.
– Vår modell är en partnerorganisation, men den är inte alls att jämföra med en traditionell partnerorganisation. Jag skulle se oss som ett alternativ till en traditionell partnermodell. Vi har en huvudägare som är extern och en partnerorganisation som främst handlar om att driva affären.
– För oss handlar det väldigt mycket om en marknadsroll – partner är ett vedertaget begrepp på marknaden där man har ett starkt mandat för att man har ett driv och en senioritet som man kan använda sig av. Sedan är alla partners delägare också, men i olika grad.
Hur vinsten fördelas mellan externa ägare och delägare är ingenting som Nicklas Bohman vill gå in på. Men han menar att delägarna är nöjda. Aspia har även incitamentsprogram för sin anställda och givet att man enligt egen uppgift inte har några egentliga rekryteringsproblem tycks Aspia ha hittat en formel som fungerar.
– Ja, vi har haft ett högt söktryck på våra tjänster och vi har i grund och botten lyckats bibehålla våra medarbetare. Absolut har vi utmaningar också, det har vi, men jag upplever inte att vi under senare år har haft problem att hitta medarbetare. När jag har pratat med branschkollegor har jag kunnat säga att jag inte varit orolig för återväxten.
Aspia har en bred rekryteringsbas som består av personer med bakgrund från KY-utbildningar, högskolor och universitet eller, som Nicklas Bohman själv, revisorer som är sugna på att byta bana.
– En konsultorganisation är nästan alltid omättlig på seniora affärsdrivande resurser. Där skulle vi absolut gärna ha in fler drivande personer. Älskar man att jobba med rådgivning och att sitta i förarsätet och jobba med kund och marknad och vara en drivande part att hjälpa sina kunder så är Aspia är platsen att vara på.
För Nicklas Bohman själv innebär den nya rollen som Sverigechef ett större strategiskt ansvar. Om utmaningen på kort sikt är att genomföra integrationen mellan Aspia och Accountor är digitaliseringen och AI som kontinuerligt tar bort arbetsuppgifter en mer långsiktig utmaning.
– Utmaningen är att orka vara strategisk i den bemärkelsen och göra saker i dag som kanske inte är rätt nu men kommer att vara rätt i morgon, säger Nicklas Bohman.
Däremot ser Nicklas Bohman inte utvecklingen som hotfull utan menar att den bidragit till att höja kvaliteten i branschen genom att den frigör resurser. Han tror inte heller att rekryteringsbehovet kommer att plana ut.
– Jag tror inte det personligen, jag tror att vi fortfarande kommer att vara väldigt personalintensiva men vi kommer att jobba med andra saker.
Läs också: