I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

5 smarta råd för ökad lönsamhet

Hur ska byråkonsulter skapa värde för kunderna när tekniken sköter allt mer av den löpande redovisningen? Fortnox egen affärsutvecklare Pia Eriksson ger här sina bästa råd om hur du som nyss startat byrå kan tänka för att bli mer lönsam.

Lönsamhet i den digitala eran pratas det ständigt om. Pia Eriksson har jobbat sida vid sida med några av landets största byråer i många år och vet det mesta om hur du kan boosta byråns affärer.

– Alla bolag som vill bli mer lönsamma behöver se över sina kostnader och öka sina intäkter och en av de stora frågorna i branschen är ju hur man kan göra det samtidigt som våra mjukvaror blir allt smartare, säger Pia Eriksson.

Så hur går det då till?

Här är 5 tips för ökad lönsamhet:

1. Fullt fokus på rådgivning

Mycket av det som kallas rådgivning gör många byråer redan i dag, utan att kalla det för rådgivning. De ställer samman siffror, gör beräkningar, summerar och reder ut kluriga samband och frågeställningar åt sina kunder.

Men för att hänga med i branschens omställning och bli en ännu bättre rådgivare gäller det att vara proaktiv och tänka rådgivning i alla led.

Ett bra första steg är att fråga dina kunder vad de har för mål och vad de vill uppnå med sina verksamheter. Därefter kan ni sätta upp en plan för hur ni ska göra för att komma dit tillsammans.

2. Automatisera mera

Större fokus på rådgivning kräver att du frigör tid i vardagen och det gör du enklast genom att automatisera så mycket av det löpande arbetet som möjligt. I praktiken innebär det att du kan lägga tid på det som är kul och viktigt; dina kunder och det som har stor betydelse för dem.

Ännu nöjdare kunder, jämnare arbetsflöden över året och mindre stress får du på köpet när du automatiserar allt fler av dina arbetsprocesser.

3. Ta betalt för ditt värde

Betalt per timme har varit standard i branschen under lång tid. Men prismodellen är inte lika självklar när vi tittar framåt. Nu när mycket av det löpande automatiseras och effektiviseras skulle det innebära att ett större värde bara blir billigare och billigare.

Framtidens prismodell är i stället att ta betalt för det värde du levererar.

– Det är viktigt att kunderna vet vad de betalar för. Därför behöver du paketera dina tjänster på ett tydligt sätt. Börja med att sätta ett fast pris på återkommande tjänster som deklaration, årsbokslut och årsredovisningar, säger Pia Eriksson.

Med fasta priser vet kunderna vad till exempel en deklaration eller ett årsbokslut kostar och de kan också budgetera för dem.

4. Väx tillsammans med dina kunder

För att bli mer lönsam gäller det att ha en nära relation och tajt samarbete med dina kunder. Genom att sätta dig in i deras vardag och affärer kan du spetsa ditt erbjudande ytterligare – och sälja in ännu fler tjänster.

Det är ingen slump att en del byråer väljer att nischa sig mot vissa branscher. Genom att göra det får de full koll på både kunden och deras omgivning, kan vara proaktiva och ge bästa möjliga stöttning. Det skapar ett förtroende som tar tid att bygga upp.

Men lönsamhet i redovisningsbranschen kräver också mod. Mod att våga säga nej till vissa kunder. De som inte vill jobba på det sätt som du vill, som kanske inte får ut det du vill att de ska få ut av ert samarbete eller kunder som inte leder dig och byrån framåt.

Fast viktigast av allt när det kommer till lönsamhet och kunder är ju att få in fler och nya kunder som vill och har förutsättningarna som krävs för att växa tillsammans med dig och byrån.

5. Sikta högt

Pia Erikssons sista, men kanske viktigaste, tips för att ökad lönsamhet är att sikta högt. Inte minst när det gäller personlig utveckling.

– Omställningstakten i vår bransch är hög. Förutom att jobba nära kunderna och lära sig allt om deras bolag och branscher behöver man kompetensutveckla medarbetarna löpande för att hänga med, säger hon.

Desto bättre då att allt fler aktörer i branschen – programvaruleverantörer, branschorganisationer och andra byråer – delar med sig av både kunskap och erfarenheter. Därför är det bra att hålla utkik på både webbsidor och sociala medier efter utbildningar som matchar just din och byråns behov.

– Att låta medarbetarna jobba med sin egen utveckling är den bästa prioriteringen en redovisningsbyrå kan göra, avslutar Pia Eriksson.

Fortnox erbjuder gratis utbildningar och trendspanar kontinuerligt på sin blogg. Vill du ta del av ännu mer vasst innehåll och inspireras till att jobba modernt från start, .

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare