Samarbetet mellan företagare och redovisningsbyråer är viktigare än någonsin. Men vad är det egentligen för rådgivning dina kunder vill ha? Och hur vill de att er relation ska se ut? Fyra företagare ger sina svar.
Att företagare har höga förväntningar och är i stort behov av din unika kompetens – det är solklart. Extra spännande är att alla fyra företagarna pratar mer om dina expertkunskaper än om det praktiska arbetet som många förknippar med rollen som redovisningskonsult.
Ju mer av arbetet med den löpande redovisningen, lönerna och olika analyser som automatiseras, desto mer tid finns för både dig och din kund att fokusera på annat. Utan att den tid ni arbetar tillsammans faktiskt minskar.
Dina kunder kan lägga mer energi på att utveckla sitt entreprenörskap. Du kan lägga mer tid på analys och proaktivitet. Tillsammans kan ni fokusera på sådant som kan bli ännu bättre i verksamheten.
Att företagare ser dig som redovisningskonsult som deras viktigaste rådgivare råder det inga tvivel om. Så här sätter företagarna själva ord på vad de behöver:
“När man som vi hela tiden vill effektivisera tycker jag aldrig att man kan få för mycket rådgivning eller för många förändringsförslag. Sedan kanske jag inte hinner göra alla förändringarna själv, men då kan byrån ju hjälpa oss.”
– Camilla Rydtorp på LPG Åkeri
“Byrån kan ge råd om hur någon annan gjort och tipsa om vad som fungerat för dem. De samlar på sig kompetens som även vi har nytta av. Det är sådant som ger skillnad i vår vardag.”
– Magnus Holm på Flora PM & Vänner
“För mig som är ny är alla råd mer än välkomna. Jag frågar om allt – fakturering, viktiga datum, bokslut, ROT-avdrag, hur programmen funkar, ja allt är ju nytt.”
– Lina Johnsson på Lina J AB
“Jag litar helt på min redovisningskonsult och jag skulle ärligt talat inte kunnat driva mitt företag utan henne.”
– Niklas Johansson på NJ Maskiner
du och dina kunder det ni behöver samlat på ett ställe. Och i mitten finns Digital byrå, hjärtat i vår samarbetsplattform – som ger dig stenkoll på dina kunder, uppdrag och vad som behöver göras.