I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

8 steg – så kommer du igång med sociala medier

Frågan är inte OM du ska synas i sociala medier – utan HUR du ska göra. Här delar vi med oss av våra bästa tips.

Varje år ger Internetstiftelsen ut sin studie av svenska folkets internetvanor, Svenskarna och internet. Enligt den är så många som 94 procent av internetanvändarna även i sociala medier – där Youtube, Facebook och Instagram är de allra största kanalerna i dag.

För dig som nyss har startat en redovisningsbyrå och vill vara och synas där dina kunder finns, är sociala medier en ypperlig marknadsföringskanal. Lättillgängligt och kostnadseffektivt jämfört med övrig marknadsföring. Du kan snabbt och enkelt nå ut med ditt budskap och bygga viktiga relationer.

Här är 8 steg för att komma igång:

1. Djupdyk i målgrupperna

Vilka vill du ska få upp ögonen för din redovisningsbyrå och dina tjänster? Företag i någon viss bransch, inom ett särskilt geografiskt område eller någon speciell beslutsfattare?

2. Bestäm syfte & mål

Varför ska ni synas i respektive kanal och vad vill du säga till de som följer dig? Varför ska man följa just dig? För att veta om kanalen ger dig önskad effekt och mottagaren rätt värde – se till att hitta den så viktiga röda tråden.

3. Välj kanal/er

I vilka kanaler finns dina målgrupper? Börja med de sociala medier där de finns – och lägg 100 procent av din tid, kärlek och engagemang där.

4. Anpassa innehållet i olika kanaler

Allt innehåll passar inte i alla kanaler. Till exempel är LinkedIn mer businessinriktat och på Instagram är snygga bilder viktigare. Tänk dig in vad du själv hade velat se i respektive kanal och ha med dig det när du tar fram nya inlägg.

5. Uppmuntra engagemang

När du får kommentarer och meddelanden från dina följare – svara! Det uppmuntrar fler att engagera sig. Våga vara personlig och bjud på dig själv. Det skapar lojala och engagerade följare.

6. Sponsra dina inlägg

För att säkerställa att du faktiskt är synlig för dina målgrupper behöver du sponsra dina inlägg. Det kräver i sin tur att du har en budget.

7. Följ upp

En annan bra sak med sociala medier är att det är hyfsat enkelt att få ut data på hur bra ditt innehåll har presterat. Analysera de inlägg du har gjort, följ engagemanget över tid och tweaka innehållet där det behövs.

8. Dela med dig

Sociala medier är ett enkelt sätt att dela med sig av erfarenheter och kunskap. Var bjussig, personlig och skapa värde för de du vill nå. Fråga gärna vad de vill se mer av i de olika kanalerna. Det skapar stor potential att både bygga varumärke och skapa leads och nya affärsmöjligheter.

Lycka till där ute!

  • Sugen på ännu mer inspo om att starta och driva redovisningsbyrå? Spana då in .

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare