Att bidra till en hållbar utveckling behöver inte vara så komplicerat och tidskrävande som många tror. Inte för dig som precis har startat din redovisningsbyrå – och inte heller för dina kunder. Här får du 7 tips på hur du kommer i gång med hållbarhetsarbetet på ett enkelt sätt.
Som ny byrå är det bra att tänka till kring vilka arbetsprocesser du vill sätta redan från start. Och vilka frågor du vill äga i relationen med dina kunder.
Att ändra saker i efterhand, när rutiner väl har satt sig, kan vara klurigt. Det om något har digitaliseringen lärt oss. Med hållbarhet är det likadant. Det är redan en viktig fråga, men kommer att bli en hygienfaktor framåt.
Därför behöver du jobba med hållbarhet på byrån redan från start. Men du måste också kunna ge råd till dina kunder och pusha dem åt rätt håll. För även om dina kunder inte är “där” just nu, så kommer de förr eller senare att behöva förhålla sig till det här med hållbarhet.
I dag finns det lagkrav för större bolag i Sverige att bedriva och redovisa hur de jobbar med hållbarhet. För de mindre företagen finns än så länge inga sådana krav och många har ingen plan för hållbarhetsarbetet.
Många tycker också att det är svårt att veta vad som förväntas av en – och var man ska börja. Inte sällan sätter de likhetstecken mellan hållbarhetsarbete och stora, dyra och tidskrävande konsultprojekt. Men så behöver det alltså inte vara. Inte för dig som precis har startat din redovisningsbyrå. Eller dina kunder, företagen.
För att hållbarhet alltid ska vara aktuellt och högt upp på agendan behöver det finnas mätbara mål, som går att följa över tid. Ett bra första steg är därför att skaffa sig koll på företagets klimatavtryck, vilket det finns smarta tekniska lösningar som kan göra åt dig.
I oktober lanserades Hållbarhetskollen – en integration mellan det svenska green tech-bolaget GoClimate och Fortnox. Baserat på ekonomiska data ger den byrån och kunderna koll på klimatavtrycket.
Utifrån data från Fortnox – fakturor, kvitton, soliditet, tillväxt, sjukskrivningar samt ålders- och könsfördelning – och beräkningar med hjälp av den internationellt erkända standarden GHG-protokollet kan både byrån och byråns kunder följa sin utveckling över tid. Alla tre aspekter av hållbarhet, den ekonomiska, sociala och ekologiska, analyseras. Om man vill kan man även använda resultatet för att jämföra sig med andra företag.
Efter analysen kan man också få råd som bidrar till ökad hållbarhet. Tips om allt från att bara välja grön el och vegetariskt när medarbetarna bjuds på mat, till att sluta med flygresor i tjänsten.
När du själv har kommit in i rutinen att löpande kolla av ditt klimatavtryck är det betydligt enklare att hjälpa dina egna kunder i gång med deras hållbarhetsarbete. Just hållbarhetsperspektivet kommer att bli allt viktigare i din roll som rådgivare – och det är en möjlig unik position för dig att ta.
Bakom Hållbarhetskollen står GoClimate, ett bolag som har som vision att rädda klimatet tillsammans med andra. Grundaren Kalle Nilvér har startat och drivit flera andra företag, men jobbar sedan 5 år tillbaka helhjärtat med att försöka stoppa klimatförändringarna.
Hittills har GoClimate hjälpt över 1 000 företag med klimatberäkningar och att jobba mer hållbart. Tillsammans har de sparat 800 000 ton koldioxid.