Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
Balans 50 år! 1975-2025
2025.12.16
När allt sker automatiskt och kontakten mellan kund och redovisningsbyrå inte längre kräver mejl och telefonsamtal så uppstår nya problem. Kunden förstår inte vad byrån faktiskt gör. − Vi försöker fundera ut hur vi ska berätta för kunderna om jobbet vi gör för dem, säger Daniel Johansson, VD på Wint.
text:
Dan Håfström
foto:
Dan Håfström
Ny artikelserie där Balans intervjuar byråledare om PE, AI och läget i branschen inför 2026. Del 2: Daniel Johansson på Wint om yrkesroller som kommer att försvinna och om att förklara för kunden vad den digitaliserade byrån egentligen gör.
− Nej, jag tror inte att dagens yrkesroller kommer att finns kvar i morgon. Det kommer vara nya roller, nya kompetenser och befintliga kompetenser som används på helt andra sätt.
− Det kommer bli mer diversifierat. Branschen har traditionellt använt samma personer för allt: bokföring, kundservice, rådgivning. Det kommer vara olika roller i framtiden. Datorer kommer att göra majoriteten av jobbet och det mänskliga mötet kommer att behöva utformas med andra kompetenser än vad som finns i dag. Jag tror att branschen behöver tänka större kring kundleveranserna i alla led. Även inom revision. Vad är det egentligen redovisningskonsulter och revisorer kommer att sälja?
− Yrkesrollen som redovisningskonsult på Wint handlar mer om att ge trygghet i support till kunder än det handlar om att bokföra kvitton. Det gör inte människor längre. Det innebär att vi också har större möjligheter att proaktivt hjälpa kunderna, med att till exempel förbättra lönsamhet och maximera utdelning.
− En stor del av den traditionella redovisningsekonomens arbete består av att slussa information mellan olika system. Du ska skapa avstämningar, momsrapporter och sedan byta system och göra årsredovisningar och så vidare. Samma datapunkter används för flera olika ställen och slussas mellan varandra. Till och med mellan olika instanser, att någon gör bokföringen och så gör någon annan avstämningarna och någon annan gör bokslutet och så vidare. Vi bygger ett system där all sådan dataflytt är borta. En årsredovisning är bara en visualisering av siffror och inom kort kommer det inte att behövas någon handpåläggning alls. På Wint är det extremt lite handpåläggning redan i dag.
− Det medarbetarna kommer att syssla med är att förklara saker för kunderna, prata med kunderna om rätt saker i rätt tid, och att vara proaktiva på ett helt annat sätt än vi har kunnat vara tidigare i den här branschen. Medarbetare ska fråga kunden om avvikelsen när den uppstår, inte tre månader senare när de gör avstämningen.
− Det kommer vara en helt annat tempo och det kommer att krävas mer av de individer som servar kunderna. Det kommer att handla väldigt mycket om att inge förtroende och trygghet för kunderna, att översätta svår information till kunderna på ett språk som de förstår. Vi kommer att behöva vara behjälpliga för kunden på ett helt annat sätt, och i framtiden kommer det samspelet att vara mycket mer på kundens villkor än på våra villkor.
− Det är någonting som vi har jobbat på över lång tid och det handlar både om medarbetarupplevelsen och om vilka värderingar vi står för. Vi har varit tydliga med vår vision hela tiden. Vår vision är att ingen sitter här och bokför överhuvudtaget. Vår vision är att vi servar kunderna med det de behöver.
− Det beror helt och hållet på den tekniska utvecklingen. Vi har blivit många fler medarbetare på den tekniska sidan, fler utvecklare och fler sälj och marknadsmänniskor. Organisationen har ju växt under den här tiden, men inte med de som sitter i leveranserna. Om vi ser till helheten har vi dubblat organisationen. Vi var väl cirka 60 och nu är vi upp mot 120.
− Utveckling, teknik, marknad och sälj kommer att fortsätta. Vi ska ju fortfarande bli fler människor, men inte inom bokföring.
− Vi är till exempel väldigt starka på nystartade bolag. För många av våra kunder är vi den första leverantören de möter och paradoxalt nog finns det ett problem med att vårt system är så smidigt. Våra kunder behöver inte logga in på skatteverket eller banken eller göra något sånt själva. Så eftersom de är lyckligt ovetande om alla processer som vårt system hanterar så blir kundupplevelsen, i vissa fall, att vi inte gör någonting.
− Ja, precis. Om man har aldrig träffat och upplevt den traditionella relationen till en redovisningskonsult, att skicka dokument och papper och mejla och ringa, då kanske man inte förstår vad Wint gör. Så just nu jobbar vi mycket med förklaringsmodeller. Hur kan vi förmedla allt det vi gör till kunderna utan att störa dem?
− Jämfört med en vanlig redovisningskonsult som jobbar i ett bokföringssystem och levererar tjänster, då är vi billiga. Då ligger vi i många fall ungefär på 60 procent av priset. Men däremot så jämförs ju vi också med priset för vad det kostar om kunden gör jobbet själv. Och då är det ju betydligt billigare för kunden att själv göra allt i systemet, men alla vet att en årsredovisning blir inte alltid jättebra när kunden gör den själv.
− Vi säljer personligt bemötande i form av support och så vidare. Men du får inte en individ att förhålla dig till, och vi ser också att det fortfarande finns många som vill ha det. Så vi håller faktiskt på med olika åtgärder för att släppa in den typen av konsulter i systemet där kunden kan göra en mötesbokning med en specifik person hos oss. Vi har alltså backat lite i vårt tänk och är nu öppna för att hitta lösningar också för det behovet.
– Med ett bolag som Wint som växer så mycket som vi gör så skapas det väldigt många möjligheter längs vägen. Det skapas nya roller, nya möjligheter, nya team, helt nya strukturer. Vi ser många personer som gör häftiga resor. Vi har folk som har börjat i supporten här för fem år sedan som i dag är product managers. Vi har folk som började som lönekonsulter som helt plötsligt började brinna för teknisk utveckling och i dag jobbar som testare. Vi har en kille som var dörrvakt innan, som nu har en nyckelfunktion inom supporten.
− Ja, tack vare att vi har PE-ägare i ryggen har det blivit möjligt för oss att erbjuda anställda delägarskap på ett helt annat sätt än vi kunde tidigare.
− Nej, och det är en utmaning att vi inte har så tydlig trappa som vissa av våra konkurrenter. PÅ storbyrån kan du veta att när du jobbat ett visst antal år så är du troligen på en viss specifik nivå. Sådana strukturer är svåra att ha för oss i och med att vi växer hela tiden. I år har vi färdigställt den fjärde omorganisationen på min tid så det händer saker hela tiden.
− Att fokusera ännu mer på kundservice och ledtider. Vi har blandat kompetenserna i våra team på ett bättre sätt för att medarbetarna ska kunna dela erfarenheter och kompetensutveckla varandra på ett bättre sätt.
− Nej det var så mer förut. Nu har vi delat kunderna mer på vilken bransch de verkar inom. Så vi har ett team som håller på med fastighetskunder och ett annat som jobbar med vårdkonsulter. Då kommer också teamen utveckla en väldigt bra branschkunskap.
Läs också: