Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2024.09.23
En prestigelös och trygg arbetsmiljö. Så beskriver medarbetarna Rådekandan. Byrån har vuxit kraftigt på senare år, och drar sig inte för att rekrytera om kandidaten är den rätta.
text:
Charlotta Marténg
foto:
Christian Gustavsson
Kontorschefen Emil Flodqvist visar runt i lokalerna. Från köksfönstret syns Eskilstunaån, stadsparken och Klosters kyrkas dubbla torn. En vacker utsikt, konstaterar han.
– För den som har sitt fönster åt det hållet ja. I andra delen av lokalen är utsikten över en parkeringsplats, säger auktoriserade revisorn Rimon Khames och skrattar.
Här är det högt i tak, bildligt talat, och tydligt en trygg miljö där medarbetarna har nära till skratt.
– Det är så det är hos oss. Vi är prestigelösa och det är ingen stor grej att fråga en kollega om det är något man behöver hjälp med, eller om ens kund behöver något som man själv inte kan hjälpa hen med, säger Pernilla Hagström, redovisningskonsult.
Rådek grundades 1986 av Johan Rudengren som den 16 september i år lämnade över VD-posten till Emil Flodqvist. Under åren har byrån vuxit och i dag har man cirka 110 medarbetare, jämfört med ett 60-tal 2018, fördelade på fem kontor i Sörmland. Nu efter sommaren har ett sjätte kontor öppnat i Köping.
– Då etablerar vi oss även i Västmanland, konstaterar Emil Flodqvist.
Särskilt de senaste åren har utvecklingen gått fort. När Rimon Khames började på Eskilstunakontoret 2015 var de 18 medarbetare. I dag är de 35. Antalet auktoriserade revisorer i Eskilstuna har också ökat, från en till fem på bara några år. Förklaringen ligger i rekryteringar och att revisorsassistenter på kontoret valt att skriva revisorsexamen. Så bilden att det skulle vara svårt att rekrytera kvalificerade revisorer och redovisningskonsulter till en mindre ort utanför Stockholm känner man inte riktigt igen på Rådek.
– Vi vill ju gärna tro att det hänger ihop med att vi är en attraktiv arbetsgivare och en trevlig arbetsplats, säger Pernilla Hagström.
– Och så har vi extremt låg personalomsättning, det borde ju också vara ett tecken på att medarbetarna trivs, fyller Rimon Khames i.
Men det gäller att inte få växtvärk och att bibehålla den speciella Rådekandan. Ju fler anställda, desto mer arbete krävs.
– Utmaningen är inte att bygga upp Rådekandan den utan att bevara den. Självklart blir det svårare att hålla ihop ju fler anställda och desto fler kontor vi har. Men kärnan är densamma och prestigelösheten och tryggheten står i centrum, säger Emil Flodqvist.
Alla nyanställda på Rådek får ingå i ett mentorsprogram som pågår under ett eller ett par år. Mentorn har löpande avstämningsmöten med sin/sina adepter och tanken är att det då ska gå och prata om sådant som hen kanske inte vill lyfta på ett stormöte eller veckomöte.
Mentorsprogrammen gäller inte bara nyanställda utan även om man har förändrat sin roll, till exempel gått från att vara revisorsassistent till att bli auktoriserad revisor.
– Det tycker jag är jättebra. Jag gick själv ett sådant mentorsprogram och nu har jag adepter som nyligen auktoriserats. Det är viktigt att fånga upp dem för plötsligt är det ju faktiskt ett helt annat jobb de ska göra än vad de hade tidigare, säger Rimon Khames.
Sedan finns det en framgångsfaktor till, avslöjar Emil Flodqvist:
– Vi är inte rädda för att rekrytera. Om vi hittar rätt kandidater rekryterar vi, även om inte behovet finns just där och då, säger han.
Just modet att rekrytera så att det finns luft för att ta in nya uppdrag har varit lyckat. Antalet kunder har vuxit kraftigt under åren, något som Emil Flodqvist förklarar med en blandning av mun till mun-metoden och marknadsföring samt att andra byråer lämnat marknaden där Rådek verkar.
– Det visar på att vi har ett starkt varumärke att kunderna väljer att komma till oss. Vi har också varit noga med att ha kapacitet att ta emot kunder. Att vi växer får inte ske på bekostnad av servicen till våra befintliga kunder, säger han.
Rådek har inte lämnat tidrapporten och debiteringskraven bakom sig som en del andra byråer har valt att göra. Vad gäller det sker arbetet fortfarande på ett traditionellt vis. Men det är heller ingen som springer med blåslampa i korridoren för att räkna timmar eller hetsa till debitering.
– Vi har uppföljning och löpande samtal med medarbetarna, men jag tror inte någon upplever att debiteringskraven och tidrapporteringen skapar stress. Vi mäter timmarna för vi tar ju betalt för vår tid, säger Emil Flodqvist.
Kunderna återfinns över hela Sörmland och även i Stockholmsområdet och består främst av ägarledda företag. Utöver att Rådek specialiserat sig inom lantbruk och gröna näringar finns inga särskilda nischer utan kunderna kommer från olika branscher.
– Det är roligt eftersom alla branscher har gemensamma beröringspunkter och frågeställningar, samtidigt som de skiljer sig åt. Efter alla år är det fortfarande så att jag känner att jag lär mig något nytt varje dag, säger Rimon Khames.
Det här är Rådek:
Grundades år: 1986
Antal medarbetare: 100 personer
Antal kontor: 6